Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Nu när det är så många experter på tråden så kan väll nån träda fram o tala om ifall nån känner/har sett en bil med DENNA motor där vattenpumpen havererar, med kamrems ras som följd?

Jag har då aldrig set nån, men jag jobbar ju bara på en volvo verksta, så jag ser ju inte så många såna här? (har inte ens hört talas om nån som rasat nån gång)
av klacken
Ingen har väl sagt att det blir kamremsras,sällan det händer på någon annan bil heller(har sett en med skuren vattenpump med ras som följd) men det blir ju oftast vattenläkage när den börjar bli dålig.Vet av egen erfarenhet också att bara för att man jobbar på märkesverkstad så behöver man inte veta så mycket om bilen ändå ifråga.
av N0RBERG
CarMan, du har säkert helt rätt vad gäller vattenpumpen. Men du kan ju inte påstå att det är fel att byta ut gamla bildelar till nya fräscha?! Om man inte tycker att extrakostnaden för pumpen är för stor, så skulle då jag iaf bytt pumpen för att vara säker på att slippa problem med den i framtiden.
Användarvisningsbild
av CarMan
det är inte fel att byta vatten pump, men en onödig kostnad. (monteras en pirat pump kan det vara et onödigt byte, då ialla fall inte jag vet hur kvaliten är på den, man kan alltså byta ner sig)
men 26000 mil är väll ingen sträcka.

Det känns bara så dumt, att först leta efter billigaste verkstan för at spara en hundring, sen kan man sprida masor av pengar på nått som inte behöver bytas.

Det är samma vatten pump på en 850/v70/V70N & på 850 har jag sett trasig vatten pump 2 ggr, men helt utan motor ras (endast oljud & vatten lekage) så det är ju extremt ovanligt !
Användarvisningsbild
av CarMan
Skulle trdskaparen ha en V70 eller 850 med Audi dieseln, så skulle jag remomendera vatten pumpsbyte !
Användarvisningsbild
av CarMan
klacken skrev:Ingen har väl sagt att det blir kamremsras,sällan det händer på någon annan bil heller(har sett en med skuren vattenpump med ras som följd) men det blir ju oftast vattenläkage när den börjar bli dålig.Vet av egen erfarenhet också att bara för att man jobbar på märkesverkstad så behöver man inte veta så mycket om bilen ändå ifråga.
Nä, är men nyanställd, eller anstld efter det att bilmodellen var vanlig, så vet man inte så mycke om modellen.
man jag kan lova att ingen av alla de tusentals medlämmar som hänger här har sett en X40 med kamrems ras pågrund av en trasig vatten pump, om ens ån sett en trasig vaten pump på en X40 överhuvud taget (pratar bara om volvo4:an)
När Volvo bytte min kamrem, iofs på en S80, så sa dom samma som CarMan försöker hävda: Att meken kollar alltid vattenpumpen, och han trodde att den verkstaden bytt max 5 vattenpumpar vid det första kamremsbytet.

Mvh
Användarvisningsbild
av CarMan
5st. då har dom alla gånger byt för lakage, inte för trasiga lager.
dagens kamremar har "automatisk" remspänning vilket gör att man inte överbelastar lagrena, tror det är därför dom håler så bra.
hur ofta skär ett lager i en generator? den har ju snurrat lika många varv som en vatten pump !
man man ska absolut inte dra alla motorer över en kam, det gäller att veta vad som exakt gäller för denna motor (en all bilsverksta kan omöjligt veta allt om alla motorer till alla bilar, därför generaliserar man o rekomenderar alltid byte.)

på en renault k4m skule jag byta vatten pump...
av detraw
Oj här hade det hänt mycket sen mitt senaste besök!

Ni alla har vettiga argument men det blir nog så att jag till slut lyssnar på volvo mekanikerna (bla CarMan). Förhoppningsvis slipper jag byta och då kan jag lägga pengarna på att få motorhuven omlackad.

Den 14/6 ska den in i alla fall. Jag återkommer med om pumpen byttes eller ej :-)
av VXC70
lämnar man in bilen för kamremsbyte är det lika bra att byta vattenpumpen, för ska den bytas vid senare tillfälle så måste ju kamrem ändå demonteras och kanske till och med bytas medans man är igång så. på så sätt blir det billigare att byta den.
Hög tomgång B230FK

Kan vara dålig jord. Jättevanligt fel s[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]