Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av qan
Hej igen,

Om någon annan undrar så är det en stoppventil till pulsair systemet. Var på bilia och hörde vad de skulle ha för den och de tog 560 kr :/ lagom kul tyckte jag så jag lagade den jag hade. Bryr mig inte så himla mycket om detta system iom att det togs bort efter 97, sannolikt helt värdelöst.
Hursomhelst, fick för mig att mäta upp lite komponenter och kollade spridarna. Alla låg fint runt 14 ohm +-0,3 så sannolikt inga problem där. Gick vidare mot tändkablarna och tre av dem låg på 1 till 1,7k ohm men en av dem hade ärgat ganska ordentligt uppe vid spolen gick knappt att mäta men någonstans runt 33k, så kass :roll:
Frågan är då varför skiten ärgat? Tänkte köpa nya tändkablar men mekonomen hade inga inne, funderar på att kolla biltema. Borde spolarna också bytas ut? Blev inte klok på hur jag skulle mäta upp dem, fattade att det inte gick att mäta primär spolen iom att den har inbyggda tändmoduler.
Surt att bara hitta en massa andra fel, kommer säkert sluta med att de är lambdasonden eller MAP :???:
av qan
Postar ännu mer onödig info :)

Fick tag på nya tändkablar på bilia, landade på 460 kr med rabatt. Altså billigare än mekonomens :D Fick jämnare gång så jag blev nöjd.

Har äntligen haft ork att spana lite på min lambda, ingen direkt vacker syn :/
Bild
Bild
Notera den branschmässigt korrekt utförda skarven som någon fixat. Det är en Bosch sensor och jag har för mig att alla de tar referensluft ifrån höljet och inte ifrån sensorkroppen, så detta kan ju inte vara bra alls :(

Vidare till testet, La på förvärmning och väntade ett tag. Sonden mäter 0.8-0.9V när den bara sitter för sig själv.
Bild

När jag sen gasade den sjönk volten till 0.1V
Bild

Wtf, i min värld ska den gör tvärtom och ligga på 0.1V när den bara sitter och gå till typ 0.5V om man gasar den. Jag har vänt på polariteten och anslutit svart till minus på min multimeter, annars gav den negativt värde. Sonden reagerar snabbt när den inte får gas och lägger sig nästan direkt (3sec) på sin idle 0.8-0.9V.
av qan
Har kört utan sonden inkopplad nu ett par dagar och konstaterat att förbrukningen ligger på det låga värdet när den inte är inkopplad, den är alltså kass :( Nu kommer det spännande beslutet om jag ska ge bilia 3500 mekonomen 1900 skroten 500 eller biltema 500. Vad tror ni om skroten, känns inte som att funktions kontroller är något de sysslar med. Annars ligger väl mekonomen bra till. Någon som har erfarenhet av de sonderna?
av qan
Tänkte bara avsluta den här tråden, det var lambdasonden som var felet. Bytte den för några månader sedan och har inte haft problem med den sen dess. Kostade mig 200 kr på skroten, så det var det värt.
Bild
av th6
qan skrev:Var ute och kollade på bilen lite snabbt innan idag och hittade följande Bild. Jag fattar att den har med EGR att göra eftersom den går ifrån grenröret till intaget via luftpumpen vid bromsservot, men vad är det jag håller i? (MAP sensor i bakgrunden för att orientera er) :) Var ute på skroten och skulle hitta en ny, men alla utom en som såg ut ungefär som min egen var borta.
Jag lånar tråden. Jag har råkat ut för exakt samma sak på min V40 -96. Vad gör den egentligen? Gör det någon skillnad om den läcker där? Jag har lagat det någorlunda med gungum, men helt tätt är det såklart inte. Någon som vet om jag måste göra en ordentlig lösning eller om man kan strunta i det?
av qan
Dens funktion är att blåsa frisk luft i avgaserna under två minuter vid kallstart för att skynda på uppvärmningen av katten och på så vis är tanken att den ska skona miljön.
Problemet med en fullagning är att du kan få avgaser i motorrummet om backventilen e kass vilkeg den sannolikt är om stoppventilen gett sig. Lagar du stoppventilen med inte backventilen kommer de varma avgaserna snart ha ätit upp stoppventilens plast igen.

Idag passerade den 43k mil :party: IMG_9538.J[…]

Hej. Jag har en fundering ang smart enegifö[…]

Hög tomgång B230FK

Kan vara dålig jord. Jättevanligt fel s[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]