Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej igen,

Har kollat en del saker:

1. Körde efter min egen bil och kunde konstatera att det kommer en puff med blarök efter bränsleavstängning (2-3 sek).
2. Kollade överallt efter oljeläck --> hittade inget, lite fuktig pa ena sidan av topplockskapan men inget som förklarar denna förbrukning.
3. Gjorde tomgangstestet som rekomenderades ovan. Ingen blarök.
4. Kolla om de fanns olja i slangen före intercoolern. Lite kletigt, men inget onormalt.

Slutsats: Ventiltätningar, kolvringar eller kanske IACV :( . Har mätt upp 13 kPa insugstryck vid bränsleavstängning mellan 2000 - 3000 rpm.

Har beställt "engine clean" och "oil stop" samt olja fran Liqui Moly. Funkar inte detta kanske jag köper en ny IACV, men sen far det nog vara :(
Hej igen,

Har nu kört "engine cleaner" fran Liqui Moly samt bytt olja till Liqui Moly helsyntet 5W-40. Väntar nu spännt pa och se om det har gjort nagon verkan, inte för att jag tror det men hoppet överger ju den fattige sist :lol: .

Om inte det funkar har jag en burk med "oil stop" som jag ocksa kommer att testa.

Har även köpt en begagnad IACV som jag kommer att byta snart.

Om inte det hjälper känns det som om det far bli dags att börja att leta ny bil snart :( .

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]