Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roberte
CarMan skrev:
roberte skrev:
CarMan skrev:hur kan man köpa fel däck? hjälper inte däck handlaren dig att få rätt däck?

köper du privat kan jag förstå det, men då gäller det ju att själv vara påläst, hur ska man annats kunna köpa rätt & desutom veta att man köper till rät pris?
Nej, det kan man inte vara säker på. Jag köpte mina på Euromaster. När jag upptäckte att det blivit fel ringde jag och påpekade detta. Fick till svar att jag fick skylla mig själv som beställer fel däck. Killen som till slut hjälpte mig kunde inte förstå att en så stor firma inte hade bättre koll. Enligt honom så är det allmänt känt att den dimensionen jag hade fått inte passar.

Så lita inte blint på de stora firmorna bara för att de är stora. Bättre att gå till en liten firma som har lite koll på bilar i allmänhet också.

men du har ju en hel del rättigheter som konsument, så det är bara att driva det vidare. Men om du går in o beställer en specefik däck storlek, utan att tala om vad den är till, så får du givetvis den storleken.
Det man ska göra är att man vill ha pris på nya däck till bilen, då ligger ansvaret på deras sida att plocka fram rätt däck, passar dom inte kan du reklamera!
Du ska även kuna beställa fel dimension till din bil, man så fort du har talat om vilken bil dom ska passa på så är dom skyldiga att upplysa dig om att det är fel däck för denna bil.
Tack för svar! Ska tänka på det nästa gång, även om jag troligtvis inte gör samma tabbe igen. Denna gången löste det sig fint ändå.

Men lite konstigt är det. För killen jag pratade med var med ut och hämtade däcken i bilen, så han såg ju vad det var för bil. Och dessutom monterade de däcken på bilen åt mig också...
av PROWELD
215/60 R15 88V
225/55 R15 88V
225/45 R16 83
225/50 R16 87W
235/40 R16 82
245/40 R16 85
245/45 R16 89
225/40 R17 84
225/45 R17 84
235/40 R17 83
235/45 R17 91W

Dom dim får man upp om man söker på reg nr via däckonline
Användarvisningsbild
av marie71
Jag hade också samma problem när jag hade sommarsulorna på. Lite surt med tanke på att jag har dimensionen 195/60 R15 på dom - så det borde ju funka.
Rena turen att det inte har blivit spår i däcken eftersom jag har märkt att det sitter en liten skruvskalle på innerskärmen och det antagligen är den som nyper i.
Det jag misstänker (och det sa även grabbsen på verkstan) är att dom har sänkt bilen, så ev så beror det på det. Så nu får det bli riktiga lågskor till sommaren 8)

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]