Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rymdblomma
Hej, Jag har en V40 T4 -01 med 9500 mil pa mätaren. Har haft samma problem med min med misfire vid fullgasacceleration. Misfire kommer sporadiskt mellan 2500 - 3000 rpm när turbon börjar att ladda för fullt. Jag bytte tändstiften igar (Bosch Super Plus) och det verkar ha löst problemet. Man kunde ocksa se att 2 av stiften (cylinder 1 och 2) var slitna sa det verkar logiskt.

Eftersom du redan har MIL tändning och det är den bakre lambdasonden sa bör den bytas. Detta fel har med största sanolikhet inget att göra med din misfire eftersom du inte kör lambdareglering vid fulllast och lambdaregleringen använder den främre sonden för att reglera. Dock kan du fa problem med emissionerna (i.e. besiktning) om den bakre inte är OK.

Om det inte är stiften sa kan det vara läge att kolla katalysatorn. Om den "smälter ihop" sa stiger avgasmottrcket och du far mer intern EGR och det vill man inte ha --> misfire. Även tändspolar + kabel är känt för att orsaka den här typen av fel.

Jag hoppas att det löser sig.
av Blirre
Jag har nu fixat felet(sedan en lång tid tillbaks) :oops:
Jag köpte nya original stift och sen gick den bra igen,hade redan varit ur med dom gamla och kollat dom före-såg fina ut,men troligen orkade stiften inte bränna rent riktigt när den börja ladda rejält!

Bytte alltså:Soppapump,BränsleFilter,Lambda m.m helt i onödan...He He,men nu är det nytt i alla fall och gamla pumpen har jag liggandes i handsfacket!
av FreddanM
FreddanM skrev:Hej,
Nyreggad här på forumet.

Har haft min V40 T4 -98 i snart fem år och får ofta ovan beskrivna ryck vid fullgasacceleration. Började för runt ett halvår sedan, men jag har inte brytt mig så mycket då jag mestadels jobbpendlar i mysfart.

Var dumsnål och köpte "prisvärda" tändstift för cirka 2000 mil sedan. Misstänker att detta kan vara orsaken till rycken. Ska köpa Bosch platina nu istället. Fungerar inte det får det bli tändspolarna. Bytte bränslefilter i somras utan någon märkbar skillnad.

Tycker rycken kommer och går lite slumpartat och då tycker jag ECU-fel känns lite avlägset.

Magnetventilen nämns i en del trådar. Vad är lättaste sättet att felsöka ventilen?
Fullt laddtryck om kontakten dras? Har hört att det räcker att dra ur en av slangarna för att ladda fullt.Sant?

/F
Bytte tändstift till Bosch Super Plus och rycken verkar ha försvunnit.

//F
av uKKla
Hej! Jag fick order från en på mekonomen när jag tänke köpa bosch stift att jag BARA skulle köpa orginal o inget annat!

Hade ryckande acc på höga varv när turbon verkligen började ladda ordentligt,, tillslut gick han som en påse nötter,, vilket inte var så konstigt efter som jag inte hade nån elektråd kvar på 1 o 2ans stift.. jag skulle börja där o kolla hur dom ser ut ialf.

Mvh//uKK

S40 T4 -99

Hur löste sig det här problemet?

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]