Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tompa76
Hei !

Jag tittade i haynes nyss och det verkar inte lätt som det ser ut som om du adrig gjort de förr . Krävs specialverktyg ,mm . Köp Haynes står tydligt hur man gör... Skruva av toppen verkar ganska ok ut . värre med kolvar o sånt..
Användarvisningsbild
av Jycke
tompa76 skrev:Hei !

Jag tittade i haynes nyss och det verkar inte lätt som det ser ut som om du adrig gjort de förr . Krävs specialverktyg ,mm . Köp Haynes står tydligt hur man gör... Skruva av toppen verkar ganska ok ut . värre med kolvar o sånt..

Jo jag var iväg och köpte en bok idag, Och som du säger toppen är nog lungt att riva av, (hoppas på att kolven har klarat sig då)
Det ända jag är lite osäker på är kamaxlarna och kamremmen.. Det gäller ju att få det bra. Någon som gjort detta som har lite användbar info?
Användarvisningsbild
av Jycke
Nu har jag två frågor..

Behöver man en motorlyft när man ska ta av kamremmen? eller räcker det med trycka från undersidan.?

Och låt säga att problemet är att kamremmen har hoppat ett kugg,och det är därför det blivit som det blev...

Hur ställer man allt HELT rätt då? Vevaxel,kamaxlar.
Det jag tänker på är att om jag ändå måste ställa allt rätt så kan jag ju bara riva av remmen och kamaxlarna..(då slipper jag tillverka dessa verktyg som rekommenderas)

Eller tänker jag fel?
av Gandalfi
För att slippa ett gör om gör rätt moment, om nu ingen här kan svara på dina frågor så hade i alla fall jag provat ringa hit http://www.blocket.se/dalarna/Volvodela ... =23_11&w=3

Det värsta du kan få är ett nej, eller så kanske dom kan lösa knuten åt dig, killarna på denna verkstad har med stor säkerhet utfört detta hur många gånger som helst.
Användarvisningsbild
av Jycke
klacken skrev:Det behövs ingen motorlyft och det finns märkningar på vevaxel och kamaxlarna.

Okej, Så du menar att man kan klippa remmen och riva av toppen och fixa det sen? utan några större problem..
av rodelius
Tjena
Tro det eller ej men jag har råkat ut för ungefär samma problem, bilen började gå ryckigt och efter att ha bytt tändspole och tändstift kollade jag kompressionen och det visar sig precis som för dig att jag har 0-kompression på 3ans cylinder.
Jag är alltså mycket nyfiken på hur det går för dig och tips på hur man får loss toppen och tillbaka kamremen på ett så smidigt sätt som möjligt.

Det finns ju ett antal saker det kan vara, tex. hål i kolv (som nämnts tidigare), ventil som fastnat i öppet läge, sprika i topplockspackningen vid 3:ans cylinder etc...

Hur har det gått har du ryckt toppen ännu och isåfall vad var det för fel?!
Användarvisningsbild
av Jycke
rodelius skrev:Tjena
Tro det eller ej men jag har råkat ut för ungefär samma problem, bilen började gå ryckigt och efter att ha bytt tändspole och tändstift kollade jag kompressionen och det visar sig precis som för dig att jag har 0-kompression på 3ans cylinder.
Jag är alltså mycket nyfiken på hur det går för dig och tips på hur man får loss toppen och tillbaka kamremen på ett så smidigt sätt som möjligt.

Det finns ju ett antal saker det kan vara, tex. hål i kolv (som nämnts tidigare), ventil som fastnat i öppet läge, sprika i topplockspackningen vid 3:ans cylinder etc...

Hur har det gått har du ryckt toppen ännu och isåfall vad var det för fel?!
Tjena,

Jävligt surt för dig..
Jag har iaf rivit av toppen och det var en avgasventil som det var hål i, Har hört mig för ganska mycket hur den kunde gå sönder, Och har fått som svar att det troligtvis är för att den fått för lite soppa (dålig spridare,dåligt soppa pump eller nåt)

Så det jag ska göra nu innan jag sätter på toppen igen är att kolla så den får soppa som den ska(vill ju inte ha samma problem igen..)
Ska dock sätt sätta på en portad fas 2 topp :D

Var inte så svårt att riva toppen,du måste ju dock vara noga med att märka upp allt vart det satt. för att spara tid när du ska sätta tillbaka allt.
Ang kamremen så klippte jag den (har en meck som sa att han ställer in allt sen när det behövs)
Obs var försiktig när du tar bort kammarna så det inte spricker i toppen (om du ska ta bort dom)
Användarvisningsbild
av CarMan
bilen är eller har varit trimad om jag får gissa
av Tartryffel
Jycke skrev:
Fisch skrev:Skadade elektroder orsakas bla av för tidig tändning. Kontrollera tändstiftets värmetal, tändläge och bränsleblandning.

Stiften ser svarta ut på bilderna?
Jo jag ska åka och hämta stiften idag (ligger på jobbet) och kolla så att det verkligen är rätt stift.
Men det var mekonomen som rekommendera stiften.

Jag kanske glömde säga att självklar har vi provat med nya stift..Det är det komptestet som visas (Med 4 nya stift)
Jättedum fråga säkert men mäter man inte kompressionen genom att ta bort stiftet och sätta en kompmätare istället?

Stenskott då rostar det inge konstigt med […]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]

Hur löste sig det här problemet?