Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kire1111
Då är jag med, tack. Tyckte det lät som att det var kamremen han menade, tyckte han tog lite för lätt på de hela :D
av Streetwise
#27 skrev:Bild
Tjena. Har stått nere vid bilen och kliat mig i huvudet och försökt googla hur drivremmen egentligen ska sitta. Den gamla gick av så den gav ingen hjälp, och de flesta bilderna jag hittat har saknat ett av de små hjulen. Men bilden ovan ser korrekt ut. Någon som vet med säkerhet att det stämmer även till en S40 T4 -99?
av benka1
Helt rätt höll på bli vansinnig själv då jag bytte både kamrem,pump o multirem fast hitta exakt samma bild som dig o det funkar efter 2 år :D
av Streetwise
benka1 skrev:Helt rätt höll på bli vansinnig själv då jag bytte både kamrem,pump o multirem fast hitta exakt samma bild som dig o det funkar efter 2 år :D
Perfekt, tack så mycket!
av Streetwise
Följdfråga eftersom jag aldrig bytt drivrem förut:

Har kollat några youtube-klipp och det ser inte ut som det borde vara några som helts problem att få på remmen när man väl har dragit spännaren till max? Stämmer detta?

Dem på Mekonomen gav mig en 1750-rem (den gamla som gick av var 1763) så det borde vara rätt, men det känns fan som om det fattas 5cm :cry: Är det bäst att lägga remmen runt spännaren sist?
av benka1
Det finns 2 remmar vad jag vet ena utan ac-pump(kortare).
Jag köpte en rem utan ac för att kolla om det va ac-som levde om fast ingen skillnad för att montera.
Enklast är om du har allt på plats utom styrservo pumpen o sen maxar med lång femtons nyckel betydligt lättare
än spärr skaft,bara o lyfta på fast jag har gjort det från innerskärmen o undrar om det inte gick lättare då inte lika
trångt mao...
jag har hydralisk spännare kanske lite annorlunda med mekanisk spännare där man ska justera in spänningen för hand i slutskedet!!
av Streetwise
Det var ganska lätt med 1760-rem. Tyvärr så är det något annat fel för det låter riktigt illa när man startar bilen och remmen hoppar av igen, alt orkar den inte ens starta :(

Skroten nästa.
av benka1
Du kan ju kolla löphjul,spännrulle,generator,servopump,ac genom att snurra på grejerna för hand borde visa sig lätt vad som är felet....
av Streetwise
benka1 skrev:Du kan ju kolla löphjul,spännrulle,generator,servopump,ac genom att snurra på grejerna för hand borde visa sig lätt vad som är felet....
Har ingen koll på hur man vet om dem är bra eller dåliga. Allt snurrar utan problem när man drar dem för hand, och remmen är spänd. Det är det enda jag "testat". Det skriker och visslar som fan när man startar och så hoppar remmen direkt, så man hinner inte ens se något vettigt.

Googlade och hittade nåt om generatorfrihjulet - hur märker man om det är dåligt?
av benka1
Borde vara nåt som är stummt tycker man om remmen hoppar av så där....Kanske är generatorn som strular allså frihjulet går runt då du
känner på det men den inre kanske det är fel då,då du startar motorn så går hela generatorn igång där har du nog problemet rent logiskt :o

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]