Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V40
strax över 21.000 mil. Förra kamremsbytet skedde vid 16.000 mil.

// V40
Användarvisningsbild
av #27
Om inte vattenpumpen har varit bytt så byt den när dom håller på de är mitt tips.
av V40
Jag fick tillbaka bilen idag efter kamremsbytet. Men!, den "nya" kamremmen ser otäckt lik ut min gamla kamrem. Bör jag vara orolig att det ej har skett ett rembyte? Är det någon som har varit med om detta att en verkstad säger att dom har bytt kamremmen men istället blåst dig på över 3000? Jag vet inte om så är fallet men remmen som påstås vara ny är iallafall lika rost/brons-färgad på delar av remmen. Är en ny kamrem helt svart? Kan jag på något sätt själv kontrollera ifall remmen verkligen är bytt? På undersidan eller så? Min ser fräsch ut på undersidan iallafall.

// V40
av klacken
kolla texten på släta sidanpå remmen .På en gammal rem brukar det vara svårt att se vad det står.
av olsson
Hej ,har en v40 -98 1,8 i GDI motor som man måste plocka ner halva motorn för att byta kamrem.
mycket jobb ,bytte kamrem senast 12400 nu 24400 ,en privat verkstad tog 1500 kr för jobbet ,jag köpte remmen själv,så kolla runt innan du betalar för mycket!
av olsson
V40 skrev:Vad är priset hos Volvoverkstad för kamremsbyte? Och vad är rimligt att betala hos en icke auktoriserad verkstad (Inkl allt material och jobb)? Jag har fått ett pris på 3500 jobb och material (ej auktoriserad verkstad) Låter det rimligt?

Min verkstadskille snackade om att man eventuellt får byta vattenpumpen också. Är detta något som ni rekommenderar?

// V40
Nej mitt byte i göteborg gick på 1500 o d va på en v40 1,8 i Gdi motor som är svårare än volvo att byta på,ring gärna runt o kolla pris.
Lambdalampan lyser

När "lambdalampan" lyser så b[…]

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]