#27 skrev:Men du har en 1,6:a och GDI motorn är en 1,8 eller skrev du fel?
Oj, nu blandade jag ihop det hela.
Jag har en 1,6 liters motor...
Moderator: Moderatorer
volvo51 skrev:Kolla slangen till bromsservon. Ingen skitmotor. Kör på 98 oktan och gör rent spjällhuset vid varje service så fungerar den utmärkt.Tackar för tipsen.
vetten skrev:Nej :shock: jag tror inte att din soppaförbrukning är så där speciellt hög när det gäller Volvos egna motorer för vår "Nya" familjebil en V40SE drar runt 1L "EN" LITER milen på blandad körning och jag har läst här på forumet att många andra tycker att dom drar för mycket men det får man nog ta på dom här bilarna för jag tror på att Volvos kvallite lönar sej i längden vol:-) så är det HeHe :lol:en liter milen verkar grymt mycket på blandad körning, så mycket drar inte ens min XC och den väger 1.7 ton :o
vetten skrev:Jovisst alla snackar om att deras bilar drar så lite soppa men ingen bil som jag haft (och jag har haft många) har dragit så lite som alla snackar om spelar ingen roll om det är en småbil eller stor tung Volvo så ligger dom runt litern milen på det jag kallar blandad körning dvs. 50% i stan och 50% på landsväg. Om man kör mestadels på vanlig landsväg och då speciellt långkörning så kan det ju gå att få ner soppaförbrukningen till den gräns som biltillverkarna uppger ska vara i deras alltför optimistiska uppgifter, visst kan jag köra min bil på 0,6-0,7/mil om jag ligger och ekokör långkörning men ALDRIG vid normal körning och att komma och påstå att en XC70 drar under litern vid blandad körning det är isåfall bara i fantasin, har flera vänner som har såna och som kör samma vägar och sträcka varje dag som jag och ingen av dom har lyckats med att komma ner till tillverkarnas uppgifter som ju är ett ÖNSKETÄNKANDE fån dom :roll:Min färddator står på 9,4 på 100 km på medelförbrukning. Har aldrig sett den gå över 1. Men sen är min manuell och jag kör ganska lugnt.
Funktionen heter "Double Lock" och aktiv[…]