Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av celberg
Nej, det gör den inte. När du ändå är på Biltema och shoppar passa på att handla med dig skarvdon. Dessutom är färgerna på kablarna korsade så det som du tror är plus är minus och tvärtom...
av Lamatrov
Tjosan

Har ett liknande problem.

Någon hade böjt mitt spröt när jag inhandlade bilen och eftersom antennen varken gick upp eller ner trots att man hörde när motorn jobbade så antog jag att sprötet helt enkelt inte hade någon kontakt med "anordningen" som ska skicka upp sprötet och dra ner det men jag antog även att motorn var helt intakt eftersom den hördes att den jobbade. Är mitt problem så lättlöst att man kan köpa ett löst spröt någonstans och bara plugga in :P

Tack på förhand för all hjälp

Med vänliga hälsningar

Lamatrov

Volvo S40 1,8 -01
Användarvisningsbild
av Brainy
Nu hittar jag inte ens någon el-antenn hos biltema, har dom slutat sälja den eller är det bara jag som är dålig på att söka?

mvh
Anders
av stylewalker
Jag hade exakt samma problem på min S40, antennen hoppade helt enkelt ur en dag. Jag har löst det lite halvtaffligt.
Jag stoppade in kuggbandet och lät motorn dra in det, för att sedan låta den köra ut den igen. Vid maxläge höll jag emot den så att matningen stannar. Verkar som det inte finns fasta lägen, utan motorn matar tills den känner ett stopp.

Med antennen ute vid max, skruvade jag av översta muttern och tog en riktigt liten nyckelring som jag limmade samt tejpade fast under den innan jag satte tillbaka översta muttern. Lösningen fungerar om man inte bryr sig om att nedersta delen av antennen alltid kommer sticka upp en bit.

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]