Tror ändå inte att man tjänar på något att konvertera om till E85 som läget är nu skiljer sig ej mycket i pris jmf med 95 oktan
Man behöver inte ens tro... man kan räkna ut om det lönar sig eller inte. Ta etanol-priset och multiplicera med 1,35 -> jämför den nya siffran med bensinpriset: det som är lägst är mest lönsamt att tanka.
Sen tror jag ej att våra äldre motorer tycker det är så gött med sprit i tanken
Det är ju lite skillnad mellan att tro och att veta.
Jag har två favorit-citat: "att mäta är att veta" och "utan spaning - ingen aning".
rudearmy skrev:Myt?
Ems 2000 som sitter i s40 klarar inte å justera 50%
På vilket sätt ska han fixa över 40% då spridarna blir bottnade då?
Motorn kommer inte att gå "otroligt lean" till att börja med. Superlativen du använder gör dina argument svaga (strawman-fallacy).
När jag etanolkonverterade min Peugeot bottnade spridarna vid 4700 rpm.
Betänk då att styrenheterna pytsar på extra bränsle kallat "fullgasanrikning", något som inte behövs när man kör på etanol. Det är när man gasar så mycket att man går ut closed-loop. På Ford FFV-bilarna går lambda-regleringen aldrig ur closed-loop när man tankar E85.
Dessutom är det inte farligt att köra lean på E85. Vi har flera exempel rapporterade på
http://etanol.nu/forum där man kört lean med E85, det som händer är att man tappar effekt. Bristen på fullgas-anrikning kompenseras bland annat av att spridarna redan från början sprutar in 35% mer bränsle, vilket kyler cylindern.
"When the going gets tough, the Tough get duct-tape..." Dr. Mabuse,
SFN
Skeptic Friends Network och
Etanol.nu
Att mäta är att veta...