Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av buddha88
D va på typ 80% på alla s-v40 innan -00, på servicen märktes d när man provkörde o gjorde bromsprov, så d va bara o byta
av LappenNorr
Hej

Serviceintervallen är enligt följande:

1000 Mil
3000 Mil
5000 Mil
7000 Mil
9000 Mil
11000 Mil osv.

Alltså 2000 mil mellan service enligt ovan

// LappenNorr
snartvolvo skrev:Hej!
Jag hoppas jag kan få lite råd inför ett eventuellt köp.
Info om bilen:

volvo V40 classic 2.0T -04

Info: Ac, Färddator, Stora stereopaketet, Drag, Dsa stab system, Farthållare, Elhissar fram och bak, Xenon-ljus, m.m.

Service gjord vid 9800mil, har nu gått ca 11. Full servicebok förutom en missad service på 6000 mil.
Begärt pris 75000.
Vad säger ni? ett bra köp? Finns det något speciellt man ska tänka på?
Hjälp! :P
/Ninna
Hej, skapade ett konto här för att jag eventuellt ska köpa en S40 (1,8 SE, 115 hk, tillverkad 03/1999) som jag har möjlighet att testa ordentligt innan jag bestämmer mig. Den gör ett rytmiskt oljud från hjulen, och i den här tråden tar ni upp återkommande problem med bromsskivorna.

Symtombeskrivning: Ljudets frekvens ökar med hastigheten, det är inte särskilt starkt, men närvarande oavsett om växeln är i eller inte, och ändras inte avsevärt i kurvor. Bromsarna har bra och jämnt grepp.

Bilen har stått still i ett par veckor (max en månad) innan jag fick låna den. I början kärvade bromsarna något, men efter en kraftig provbromsning är det borta. Återstår det där ljudet. Kan det ändå vara ett tecken på att bromsskivorna är på väg att ta slut? Andra idéer: Hjullager? Eller att det rentav bara är bullriga däck som sitter på? (Semperit Speed-Life, ca 5 mm profil kvar).

Bilen är i övrigt i väldigt bra skick, jag känner ägaren som har kört den alla 23 000 mil och alltid servat den på Volvoverkstad. Jag vet att det blir dags för kamremsbyte vid 24 000. Priset är rätt. Är som sagt bara lite tveksam för det där ljudet, och att bilen rent allmänt upplevs bullrig.

Jag ska försöka vara med på det här forumet lite då och då ifall jag köper bilen, så att det här inte bara blir en sådan korttidspåhälsning med 1 inlägg och hej då :-) Annars har sambon en 850 GLT från -96 som säkert kan bli föremål för diskussion här ibland. S40:n tänker vi skaffa som extra vinterbil.

Martin
Det finns ju ingen returfjäder i skivbromsar. Beläggen stannar nästan ungefär där dom var senast när du bromsade. Dom kan alltså ligga några hundradels millimeter från skivan. Om det nu blev ett rostmärke i skivan när bilen stog parkerad så kan det höras lite utan att beläggen ligger helt på skivan.
Om det är så här, så blir det snart bortslitet. Du kan ju som ett test pröva att bända isär beläggen en liten bit med t.ex en skruvmejsel och testa om ljudet försvinner.

Detta är bara en hypotes. Det kan naturligtvis vara många andra fel.
Tack för snabbt svar. Okej, bromsarna var det inget fel på. Sedan har jag läst den här tråden igen:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 18&t=44525 , särskilt avsnittet om felaktig hjulinställning. Se där, däcken som sitter på är "taggiga". Då ska jag fråga ägaren om hjulinställningen redan blivit åtgärdat, eller om det är någonting jag måste räkna med att den snart behöver fixas. Samt byta till vinterhjul (odubbade och i bättre skick) - det är ändå dags - och se vad som händer.

Hoppas att det bara är det problemet.

Några saker som gör att jag inte riktigt gillar modellen är:

- Var är fjädringen? (Hmm, troligtvis är jag bortskämd av min Citroën som jag inte längre vill utsätta för vinter, så det får man nog leva med)
- A-stolparna är otroligt opraktiskt placerade så att de stör synfältet i korsningar

I övrigt är jag imponerad över hur stadigt den ligger på vägen och att den inte alls känns som en 15 år gammal bil. Snarare hälften. Våran 850 håller inte alls samma kvalitetskänsla (allt möjligt som sitter löst, rasslar, och sedan rostar dörrar och skärmar som en Schweizerost...)

Fortsättning följer :-)
Martin
av ed
Vet inte hur mycket man kan jämföra en 04 mot mina 01a men i alla fall då:

kolla de små strålkastartorkarna, fungerar? motorerna till dessa brukar lägga av.
funkar och tar handbromsen som den ska? testa!
kolla noga rost kring framskärmarna.
Kolla utrymmet där reservhjulet ligger att det är torrt och fint där, en del, däribland jag själv verkar ha problem med inläckage någonstans i bakvagnen där vattnet sen lägger sig nere i reservhjulsbaljan.

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]