Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andersvw
Hejsan. Jag har en v40 -99 t4 som gått 10000 mil som glappar från högra framhjulet. Man höt ett klonkande metalliskt ljud i början när man gasar till...främst då på de lägre växlarna. Samma ljud uppstår när man ligger på växel och i början på motorbroms. Ljudet hörs mest om man ligger på ettan och kryper fram samtidigt som man ryck-gasar. Tänkte att det kanske kunde va drivknut eller nåt men det låter inget om man kör med fullt rattutslag.

Vad kan det vara som glappar? :shock:

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av #27
De kan vara glapp i framvagnen (spindelled yttrestyrled innrestyrled osv)
eller kan de vara ett motorfäste...
av gaisan1
Har samma problem tror inte på drivknutarna för dom har jag nyss bytt
av S40T4
Låter som det högra motorfästet. Är vanligt på turbona...
av Andersvw
Jag fick ett tips att man kunde dra åt handbromsen och lägga i en växel. När man belastar motorn så rör den sig i sina fästen. Men då låter det inget på min. Inget kluck alls....

om man lämnar in den på volvo får man väl säkert betala för en felsökning? Det kanske blir billigare om man vet felet innan.....
av Eddie M
Andersvw skrev:Hejsan. Jag har en v40 -99 t4 som gått 10000 mil som glappar från högra framhjulet. Man höt ett klonkande metalliskt ljud i början när man gasar till...främst då på de lägre växlarna. Samma ljud uppstår när man ligger på växel och i början på motorbroms. Ljudet hörs mest om man ligger på ettan och kryper fram samtidigt som man ryck-gasar. Tänkte att det kanske kunde va drivknut eller nåt men det låter inget om man kör med fullt rattutslag.

Vad kan det vara som glappar? :shock:

Tacksam för svar
Jag har precis samma problem,speciellt när jag ska åka på morgonen när bil har stått ett tag så klunkar det till höger fram.. har trott att det har varit någon framvagnsdetalj och eller något knasigt med bromsoket.. men man får la se över motorfestet, det här felet måste vi lösa.. guud vad less jag blir :!: :x
av Eddie M
S40T4 skrev:Låter som det högra motorfästet. Är vanligt på turbona...
Åh, rackarns.. Tackar för tipset.

Har också råkat ut för detdä[…]

Full tank i Arjeplog innan avfärd nu på[…]

Hej Kollar här finns säkert nån so[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]