Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svda
Reläet sitter i elcentralen under huven och är märkt AC Compressor. Om du inte vet hur man mäter upp ett relä, så kolla om det finns ett likadant relä du tillfälligt kan "låna". Annars byt på spekulation.
av joj2
Tack för input.
Det sitter fyra exakt likadana relän i säkringsboxen. Testade att byta plats på det som är märkt "AC Kompressor" med det som går till "AC Fan" och vips så lät det inte längre "klonk" när man stoppade i AC-säkringen. Pillade även upp höljet på det felaktiga relät och sprutade på lite kontaktspray och nu verkar det funka igen. Extrafläkten som jag aldrig lagt märke till jobbar uppenbarligen tillsammans med AC:n. Nu snurrar den enbart när motorn går och AC:n är igång och alltså INTE efter att tändningen slagits av. Trots att den numera styrs av ett relä som tidigare var paj. Härligt med problem som "löser sig själva", hoppass det håller i sig. :-)-)
av juste
Glöm nu inte att köpa ett nytt relä, nu när du ändå kommit så billigt undan. Även om reläet funkar igen nu, så har det säkert passerat "bäst-före-datum".
av svda
juste skrev:Glöm nu inte att köpa ett nytt relä, nu när du ändå kommit så billigt undan. Även om reläet funkar igen nu, så har det säkert passerat "bäst-före-datum".
Håller med till 100 %. Kostnaden är i sammanhanget nästan försumbar. Köp ett nytt relä och monterade detta på platsen för AC Compressor, då detta uppenbarligen är det relä som tar mest stryk.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]