Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sebbelito
Är väldigt n00b när det gäller bilar så jag gör ett försök i detta forum där det verka finnas några riktiga hajar när det gäller bilar.

Har en v40 -01 med lilla motorn (1,6). Den senaste tiden har den emellanåt svårt att starta när man vrider om tändningen. Den gnäller å gnäller i ca 15 sekunder tills den till slut drar igång. Väl igång tänds lampan for fel i motorstyrningsfunktionen. När man kör bilen beter den sig skitkonstigt. Den svarar inte på gaspådrag samtidigt som att gasen har hängt sig ett par gånger. När man låter vila bilen i cirka en timma tuffar den på som vanligt igen. Lampan lyser dock men släcks efter cirka 1-2 dagar.

Vad kan detta bero på? Fattar att jag måste lämna in den på verkstaden men om någon har liknande erfarenheter skulle det vara kul att höra vad felet beror på.
Användarvisningsbild
av #27
Jag tror att du har fel på en kamaxelgivare men då bör inte gasen hängasig... men som du skrev så får man åka till en verkstad och se vad de är för felkoder..

Hoppas att de löser sig
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]