Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av enklast
#803604
God förmiddag :)

Här kommer lite bilder som kanske förtydligar lite.

Vakuumslangarna är det första du ska felsöka. DSA-lampan tänds om vakuumläckage och/eller laddtrycksläckage är ett faktum. ECU sätter då Antispin ur spel.

DSA-Antispinn fungerar genom att reglera ner mängden bensin som går in i motorn för att minimera sladd, enkelt uttryckt sänker den vridmomentet på hjulen. Den är beroende av att bl.a. luftmassemätaren(LMM) mäter korrekt.
Om LMM mätt upp, säg; 10 enheter luft men när luften väl kommer fram till nästa givare så är luftmängden endast 8 enheter.
Då genereras felkoden på LMM (Motorlampa tänds), för då har antingen LMM pajat och mäter fel eller så är det läckage av något slag. Eftersom DSA-antispin är beroende av att veta exakta mängden luft så att den kan reglera ner bränslet så kan den inte fungera när den ena givaren säger så och den andra säger si. Därför slås den ut = DSA-Lampan tänds och släcks genom att vrida av och på tändningen.

Det verkar som att DSA har lättare att känna av att luften inte stämmer när man inte matar in någon luft, exempelvis vid motorbroms. Jag gissar på att det beror på att gasspjället inte är öppet vid motorbromsning så ska heller inte luft komma in i förbränningskammaren. Kommer luft in ändå så är det förmodligen sprickor i vakuumslangarna och då genereras DSA och eventuellt LMM-felkoder, kanske även att bilen går för tunt, Lean fuel trim. (det gjorde nämligen min).


Jag har inga källor på mina teorier ovan, de baseras på sunt förnuft, erfarenhet och information jag läst mig till via forum. Så var snäll och justera vid behov.

MAGNETVENTIL 1
Bild



MAGNETVENTIL 2
Bild



VAKUUMSLANGAR
Bild


GOD SPEED! :-)-)
Användarvisningsbild
av enklast
#803605
sakosafari skrev:hej enklast..
har problem med ingen tomgång fläkten startar fast motorn är kall dsa lampan lyser. motorbromsar väldigt mycket.har bytt LMM-tempgivare +motorTEMP -tomgångsmotor är okey-spjällhus,vad hete givarna du bytte Med vänlig hälsning sako
v40-0t.03- 20.000mil


Går fläkten hela tiden så är förmodligen givaren till kylet paj eller så är motortempen helt åt helvete. Jag hade det problemet. Oavsett om bilen stått kall i flera dagar visade den 106 grader när man felsökte med felkodsläsare. Jag hade då skitsvårt att starta bilen och innan jag kunde köra iväg var jag tvungen att låta bilen stå på tomgång en stund för att få upp temperaturen. Alternativt när jag hade bråttom fick jag försiktigt gasa upp bilen på 5000 varv och stå så ca 30 sekunder innan jag kunde köra iväg.

Eftersom ECU tror att motorn är 106 grader, regleras luft/bränsleblandningen därefter, bilen blev förmodligen dränkt vid kallstarter.

Det som var särskilt utmärkande vid det här felet var att temperaturen i instrumentpanelen alltid la sig på "mitten" av mätnivån, alltså normal arbetstemperatur. Detta oavsett hur varm bilen egentligen var. Dessutom när jag stängde av bilen och låste så gick kylfläkten minst 1 minut efteråt.
ECU tycker väl att det kan vara bra att fortsätta kyla en stund till eftersom vattnet kokar enligt tempgivaren! :-DD

Detta problem löste jag genom att byta Tempgivare.


Värt att veta: Detta hände under sommaren som var kanske 1 av de bästa i mannaminne. Temperaturen låg ofta över 25grader när jag startade bilen och hade den på tomgång. Jag läste på forum och det var väldigt många som helt saknade tomgång vid samma fel. Men då var oftast yttertemperaturen också lägre.
Hade det alltså hänt på vintern kanske jag inte hade haft tomgång heller.


Har du tomgång när bilen blivit varm? <--- Den frågan avgör ganska mycket
av sakosafari
#805234
var och tog avgasprov värderna var helkassa,släckte lamporna och bilen gick inte alls på tomgång nu,fick den att gå efter rengöring av tomgångsmotor -spjäll före det , den sotar mycket i avgasröret och massa mätaren felkod,,
av sakosafari
#807155
sakosafari skrev:var och tog avgasprov värderna var helkassa,släckte lamporna och bilen gick inte alls på tomgång nu,fick den att gå efter rengöring av tomgångsmotor -spjäll före det , den sotar mycket i avgasröret och massa mätaren felkod,,

har fått fel luftmassa mätare den är till en s40 fick jag reda på av skruvat .se
är det nån som har original nr till mätaren med 3 stift . v40 2.0-ot-2003 .160 hk motor kod 4204t3
av sakosafari
#809939
sakosafari skrev:
sakosafari skrev:var och tog avgasprov värderna var helkassa,släckte lamporna och bilen gick inte alls på tomgång nu,fick den att gå efter rengöring av tomgångsmotor -spjäll före det , den sotar mycket i avgasröret och massa mätaren felkod,,

har fått fel luftmassa mätare den är till en s40 fick jag reda på av skruvat .se
är det nån som har original nr till mätaren med 3 stift . v40 2.0-ot-2003 .160 hk motor kod 4204t3

fick rätt lmm till Volvon ,bytte den och alla lampor slockna ,.men ingen tomgång ,var ute och körde b ilen riktigt varm så hade jag 1300 varv på tomgång.dsa funkar perfekt igen ,,vad är felet

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]