Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Cristina skrev:Tack för alla svar ang. vilken typ av lampa jag har på min bil, kom fram till att jag har enkelreflektor och då skall använda H4. Har någon några tips hur jag byter lampa, är det svårt, klarar en tjej av det :oops:

/Cristina
Klart att du klarar det!!

Om du öppnar huven och kikar på baksidan strålkastaren så bör du se ett runt svart lock ungefär mitt på lampan. Minns jag rätt är det av gummi med en liten "flerp" på. Du lossar gummilocket genom att helt enkelt dra i "flerpen". Locket är bara krängt över en kant. Eventuellt är locket i plast och då får du sannolikt vrida det lite åt ena eller andra hållet så lossar det.
Det kan också vara så att du ser en kontakt mitt i gummillocket och då måste du lossa den först innan du kan lossa locket. Jag tror dock att det är något av dom två första altenativen.

Om det är något av dom två första locken du hittar så när du fått bort locket får du lossa kontakten och vika undan den. Lampan sitter fastklämd med en liten klämma av "ståltråd". Om du lyser med en ficklampa så ser du nog hur du lossar den. Brukar vara så att man trycker den in mot lampan och sedan lite i sidled. Jag tror du förstår när du ser klämman.

Tänk bara på att kolla så att du lossar locket rakt bakom den trasiga lampan. Speciellt viktigt om du hittar ett lock med kontakt i mitten. Jag vet nämligen en kompis som lyckades pilla loss kontakten till motorn för strålkastarens höjdjustering och innan han insåg att han var på fel ställe och pillade hade hela justermojjen inne i lamphuset lossat och det slutade med att han fick byta hela lamphuset.
Var dock inte rädd utan titta bara noga så att du lossar lock och kontakter RAKT bakom lampan du ska byta!

Lycka till Cristina!!
Användarvisningsbild
av MartinS
Det står väl ganska utförligt i instruktionsboken hur man byter glödlampor?!

/Martin
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]