Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robert63
hesso25 skrev:Kan var någon av lambdasonderna som knasar. Bilen kan dra lite mera soppa om det är detta som är problemet.
Nej, den drar lika mycket som vanligt.
JK24T skrev:Koden till din original radio kan din lokala Volvo handlare hjälpa dig med.
Dom behöver bara regnr så fixar dom fram koden till stereon.

- Johan
Ok, ska slå dem en signal.
av hö/tg
min s40 t2:a va likadan. det visade sig att det var kamaxelgivaren som det va fel på.
av Robert63
hö/tg skrev:min s40 t2:a va likadan. det visade sig att det var kamaxelgivaren som det va fel på.
Låter rimligt. En kamaxelgivare, grovt förenklat, är väl med och styr tändimpulserna? Bilen har småmissat lite, inget allvarligt men ändå så att jag märkt det.

Någon som vet vad en givare kostar? Ska byta kamrem och det är väl vettigt att byta givaren samtidigt?
av Jompa_T4
Robert63 skrev:En kamaxelgivare, grovt förenklat, är väl med och styr tändimpulserna?
Nja... Den används för att motorn under uppstart skall veta i vilken av takterna den befinner sig i (eftersom Du befinner Dig i Ö.D två gånger per 4-takt). Tändpulsen styrs av givaren på svänghjulet.

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]