Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av detraw
Hej,

Vi har haft startproblem med vår volvo s40 -96 nu när det har börjat blivit kallt. Först trodde jag att det var batteriet som hade tappat kapacitet då det frös förra vintern.

Vi köpte ett nytt batteri i går och satte in och under dagen har den fungerat hur fint som helst. Under kvällen har den stått stilla medan det började bli kallare och när vi skulle åka igen så startade den inte. Jag mätte då batteriet och det höll 12.4V, jag tyckte det var lite konstigt men tänkte att det kanske inte hade kapacitet nog att kallstarta motorn. Vi kopplade ihop den med en annan bil för att ge den starthjälp. Startmotorn orkade knappt runt ett eller två varv innan den stannade. Efter ett par försök höll jag inne tändningsläge tre ett par sekunder och lät startmotorn trögt gå runt. Efter kanske 20s eller liknande började det ryka ur motorrummet och lukta bränt (typ el bränt).

Två frågor:
1. Vad tror ni kan ha varit fel på bilen? Uppenbarligen var det inte batteriet. Kan det ha varit startmotorn som inte orkade när det var kallt eller nått annat i motorn som gjorde det för trögt för startmotorn

2. Vad tror ni är fel nu? Startmotorn som har brunnit? I sådana fall vart sitter startmotorn? På min förra nissan satt den tajt som sjutton att byta, hur illa sitter den till?

Lite småpanik får man ju när det börjar ryka ur motorrummet. Nu står den parkerad och jag vågar inte riktigt försöka starta den igen fören jag vet mer.

Tack på förhand,
/Daniel
Användarvisningsbild
av erikn
Det kan ju även vara dålig förbindelse vid jordningar. Om det är det när man försöker köra startmotorn som är en storförbrukare av ström så blir det väldigt varmt i den lilla kontakt som finns kvar. Så där kan det också börja ryka.
Batteriet är friskt så det kan vi stryka. Startnotorn går trögt. Antingen är startmotorn slut eller så har motorn lagt av. Rök med ellukt. Finns väll bara startmotorn kvar. Skulle tro att lindningen i den har brunnit.
Tja,

Tackar för era svar, ska definitivt dubbelkolla jordflätan.

Jag kanske skulle tillägga att innan det rök ur motorrummet så gick bilen alltid igång utan problem om man rullade igång den. Vi har en nedförsbacke nära vår parkeringsplats och den har vi använt hela förra veckan för att starta igång bilen. Sen när motorn har vart varm så har det gått att starta den med startmotorn för att sedan inte funka igen så fort den blivit kall.

/Daniel
Jag Har nu kika lite på startmotorn och kommit fram till att den sitter lite tajt till. Läste i heynes och där tycker de att man ska skruva av insprutgrenröret först. Är det nån som har bytt startmotorn och kan säga om man kan lyckats trixa ur den ändå eller måste man skruva av hela insprutgrenröret?

/Daniel
Hittat startmotor att köpa än? Kan rekomendera http://www.bego.se men vart du än köper så kolla med dem att du kan få pant för din gamla där.
Nu har jag försökt krångla ut startmotorn utan att plocka bort massor med saker. Jag har lossat tre längre bultar man kan ända inte rucka på startmotorn. Är det någon som har en sprängskiss på hur den sitter fast, eller vet om det är en till bult nånstans som man inte ser vid första blicken?

Lite irriterande att inte kunna få loss skiten.

/Daniel
Har stått och känt runt startmotorn på alla sätt man kan komma åt. Det kan mycket väl sitta nått fäste i bakkant på startmotorn...

Tröttnade och började skruva av insprutarna för att få loss grenröret och komma åt men stoppade mig själv halvvägs och satte på allt igen. Inte så jätte sugen på att ha sönder nått där. Det måste väl finnas nån som har skruvat av denna jävla startmotor tidigare utan att lossa allt innan? Kan man kanske komma åt bättre underifrån?
Pigg v70 vs slö v70

Hej. Har haft en v70n från -00 i snart 10 &a[…]

Hej! Tygmattan är blöt. Även den gr[…]

Visst kan det vara bränsleproblem.. Sen om t&[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

En XC70 2000 med 2.4t motorn har ett Magneti-Mar[…]