Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av McD1
ÄNTLIGEN JAG VET VAD SOM ORSAKAR LJUDET!!! :D

Håll nu i hattarna för här kommer problemet och lösningen. Ljudet beror på fukt i acc systemet. Fukten fryser till is när trycket i ACCn ökas... isen förflyttas förr eller senare till ventilen när detta inträffar jobbar accn för fullt och ett metalliskt ljud kommer. Lösningen är att man helt enkalt måste avfukta hela acc systemet, något som man troligtvis inte kan göra själv. Jo denna lösning på mitt ljudproblem har kostat fett med pengar men äntligen är det Tysssssssssssssssssssssssssst... o gud va fåglar låter häftigt :D

Vill tacka Solna bilteknik för hjälpen... (dom utför acc service)! Dom anda bolagen jag lämnat in bilen på har gått helt bet på problemet!!!
Användarvisningsbild
av MartinS
Taskigt torkfilter mao?!

/Martin
av daward
Har samma problem med min. Har haft det sen 8000 mil ung (Då jag köpte bilen).

Jag trodde det var ngt med att kylfläkten gick i gång eftersom det lät som det kom framifrån motorn.

Vad kostade det att få den grejen reparerad? dvs utan felsökning?
Användarvisningsbild
av MartinS
Viper skrev:Har samma? problem på min V40.
Är som ett raspande/skrapande ljud..och jag håller med.. det är grymt störande. :(
Så hade jag på min V40 under 16000mil, ljudet kom när kompressorn slog till. Det är väl någon form av slirkoppling, så jag antog att det var den. Jag gjorde aldrig något åt det, dels för att jag inte stördes så mycket av det och dels för att ac'n fungerade klanderfritt.

/Martin
av McD1
Det kostar inte många kronor att vacumsuga acc:n det går under en vanlig AC service från 1.500-2500:-

Jag skulle dock säga att skärmdumpen ova[…]

Felkoder på bränslesystem.

Ecm-p02e168 krets diesel reglering insugsluft Alg[…]

Den stora annons-tråden

Någon som är sugen på en 245 Turb[…]

Det ser knökigt ut att få på och[…]