Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thsd
I går kväll så tändes motorlampan på biljäkeln! Bilen går lika bra som vanligt och låter precis likadant som tidigare..
Men motorlampan lyser i fast sken, gubben plockade bort polen från batteriet men lampjäkeln lyser iallafall..
Vad kan det vara för fel? :(
Nä inget speciellt alls körde längst en mindre landsväg precis som vanligt när jag märkte att den tändes :S Men det är märkligt eftersom bilen inte är påverkad på någotvis, den är lika pigg som vanligt osv.. Får hoppas den släcker sig själv! :)
thsd skrev:Nä inget speciellt alls körde längst en mindre landsväg precis som vanligt när jag märkte att den tändes :S Men det är märkligt eftersom bilen inte är påverkad på någotvis, den är lika pigg som vanligt osv.. Får hoppas den släcker sig själv! :)
Dem kan släcka sej själv.. kan va så enkelt som en lite driftstörning som gör att den tändes.. och då släcks den av sej själv om det inte finns nån felkod
Kan vara ett intermittent fel på en komponent.
Stänger du av och startar bilen tre gånger så borde isf. lampan släckas.
Hör man inget knas under färd eller tomgång, och skött service så är det bara att tuta och köra.

Skulle gissa att du antingen har ett lambda-fel eller kamaxelgivaren... Men läs ut hos verkstad för att verkligen få svar. Även om lampan skulle släckas (intermittent fel) så loggas det i styrenheten.

Har du ett intermittent fel så hade jag bara släkt koden, rengjort k-don från ev. ärgning och sett till att man alltid har kontakt...

ps. hade oxå en lamptändning och läste ut kamaxelgivare - intermittent kontakt. men efter service och nya tändstift så har den inte återkommit ds.
Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Ja, vissa av dem har det.