Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hilox
Hej på er

Här om dagen, ca en vecka efter att jag har bytt skivor belägg o fjädrar på min pärla (S40, 99), när jag kom upp i ca 100km/t började bilen vobbla, ganska rejält. OK, kollade hjulbultarna (tänkte att jag glömde dra åt nån), nae inga problem där. Kollade länkarmarna och lite mer allmänt, framvagn och bakvagn, inget där heller, allt sitter fast :) Hjulinställning är gjort, inte kört på nån trotuarkant, jag är mållös. Var vobblandet kommer ifrån exakt har jag inte heller kunna uppfatta då hela bilen skakar, och om jag drar upp i 105km/h då är det lugnt eller om jag kör i 95km/h...
Att tillägga är att bilen sänktes också 35mm med H&R fjädrar...

Någon som har nån tanke om det? Alla era tankar välkomnas :)
Användarvisningsbild
av vetten
Gjorde du ordentligt rent innan du satte dit dom nya skivorna? En annan sak som jag kom att tänka på och som jag själv varit med om är att det har blivit en spricka i däckskorden på insidan av däcket och som visar sej när man kommer upp i lite hastighet.
Om du hissar upp bilen och roterar hjulet borde du ju se om det sitter lite snett, eller så har du kanske tappat någon balanseringsvikt.
av Hiloxys
Japp, jag har rengjort innan skivorna byttes men vobblandet kom efter nån vecka.... Jag börjar tro att problemet ligger nånstans i bakvagnen, testade att dra i handbromsen medan jag körde i 100 och då intensifierades vibrationerna. Kände lite på dämparna och de är också lite på väg att bytas. Jag "gungade" på baksidan och är jag släppte fortsatte den gunga 1-2 gånger innan den slutade. Om det är nån bussning i länkarmarna hur kollar man enklast, lyfta upp ta tag i hjulet och kolla om det "glappar"...?
Jag ska kolla det där med sprickan, tack för tipset.
av s60t501
du sänkte bilen samtidigt som du bytte b-skivorna? kan vara så att drivknutarna är inslitna på ett visst läge,så när du sänker biler så vinklar ju drivaxlarna sig lite,knutarna får "arbeta" i ett annat läge....
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]