Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 780xlt
Bakljuset på min V40 har lossnat i stora delar av själva glaset.
Det är på höger sida, den delen som sitter på luckan.

Dessutom har den delen som har lampor och eldetaljer rostat (del nr 3345730) och måste bytas.

Kan man byta glaset och innanmätet på bara den sidan eller MÅSTE man byte hela rampen i luckan (ljus vänster - regskyltplatsen-ljus höger) ?
Stökigt jobb?
av 780xlt
Jag får väl svara på mitt eget inlägg...

Efter att a hållt på med det idag så tycks det vara så att man måste byte hela plastrampen egentligen.
Jag var på några bilskrotar i Göteborgsmrådet och SAMTLIGA luckor på V40 hade trasga bakljusglas.
Kan inte vara någon vidare produkt.
av DarkOzze
Hejsan!

Bytte nyss ljusrampen och sidoljusen på min V40-98 till 00:ans ljus.

Min ramp var sprucken.

Jag köpte ljusen på bildelsbasen.se där kan man få tag på nästan nyskicks grejer om man har tur.

De ljusen jag köpte var i nästan nyskick.

De var jättelätt att byta oxå och jag är inten proffsmekare.

Mvh Oscar
av 780xlt
ok, tack för tipset.
Jag får leta där.
Vad är korrekta benämningen på hela ljusrampen lamphus/glas vä -- regskyltplats--lamphus/glas hö ?
av VovlovT4
DarkOzze skrev:Den heter väll bara "Reflexramp / Dekorramp" tror jag?
Korrekt, den heter Reflexramp / Dekorramp om du kollar på skroten osv.

Detta är ett väldigt vanligt fel då jag precis (början på augusti) bytte ut mina bakljus.
Och ja, du måste köpa hela rampen då bakljusen är fastlimmade i rampen. Jag hade nog en väldans tur då jag fick tag på reflexramp plus "ljushållare" för 500 kr. Inga sprickor alls, vilket var orsaken till att jag bytte ramp. Gick runt och kollade på returbilen.se ( läs om deras koncept, kanske finns nere hos dig också?) och alla ramper jag hittade hade sprucket glas, tydligen "solsprickor" (?), dock verkar det vara en sjukdom.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har xc60 MY26 kylt handsfack?

Kylvätska till 740 b230f

Tänk på att du tömmer hela systeme[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Det laddas automatiskt.

Tid för service - volvo s60 2017

Motorn lär hålla men försäkri[…]