Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Spoonkan
Hejsan, har en s40 2.0i -00. Kopplingen kan gnissla något grön jävligt ibland speciellt när man slirar och lägger press på den, det blir nästan ett "metall mot metall" ljud. köpte bilen för par månader sen och förra ägan hade samma problem under sina 3 år av ägde, han hade lämnat in den på verkstad och dem sa att det inte va någon fara så han bytte den aldrig. kopplingen tar inte högt eller slirar och man kan köra hårt med den, den känns normal men ändå kan det bli ett jävla gnissel på den och det kommer precis när tryckplattan (tror att den heter så) möter motorn.
vad säger ni är det någon fara eller? jag personligen kan leva med ljudet men är det någon risk att den pajar?
tacksam för alla svar!
kan ju också tillägga att den inte låter varje gång bara ibland.
Användarvisningsbild
av vetten
Det beror ju också lite på hur långt bilen rullat med orginallamellerna och urtrampningslagret, har den gått runt 20000mil så är det stor risk att den behöver bytas.
av Spoonkan
bilen har gått strax över 16000 mil, men gnissel ljudet är bara när man startar på backen eller ettan aldrig när man kör och växlar från 3 till 4 exempel
av Spoonkan
är det farligt att köra med kopplingen om lagret och lamellena är slut? ljudet kan jag leva med men jag har inte lust att kopplingen slutar funkar helt när man är ute och kör. tack på förhand
Användarvisningsbild
av vetten
Men om kopplingen är slut kan du ju lätt kolla själv. Först, tar den långt upp så är det ett tecken, sen om du kör i typ 50-60 på femman och trampar gasen i botten så måste du ju höra om motorvarven ökar mer än bilen axar, är det så ja då är det nog dags för ett kopplingsbyte och vid ett sådant så byter man ju alltid urtrampningslagret också.
Bara ut och gasa och kolla.
av Spoonkan
jag har provat riktigt hård körning nu, hjul spin på ettan och hårda växlingar med mycket sliring på kopplingen coh jag tycker att den känns normal , men det gnisslade från trean till fyran en gång men annars var den helt ok tycker jag.

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]