Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gltnils
Funderar på motorn B4184SM 125hk ,om det är en bra motor? Gått 19000 mil. Några kända problem ? Är det en "VOLVO" motor? Några kända problem med V40 1999?
Tack för era kommentarer. Det blir INTE någon V40.
Senast redigerad av 1 gltnils, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av thorell
Hade en sådan tills för några veckor sedan. Maken till skit har jag knappast varit med om. Av de 125 hästarna som fanns när bilen var ny fanns förmodligen bara knappt hälften kvar.

Fick enligt regbeviset dra 1500 kg med den bilen. När jag hängde på min lilla båt, en Crescent 504 med en 40-hästars 2takt samt trailer (uppskattad vikt strax under 500kg) kunde jag acca på ettan och tvåan. Trean dög till att hålla konstant fart. Det hade varit väldigt intressant att hänga på 1500 kg. Frågan är om man hade kommit framåt över huvud taget.

Hade problem att få den genom besiktningen oxå. Tre av fyra avgasvärden var kass. Slutade med ny kat eftersom den tidigare ägaren redan rengjort spjällhus och insug.

Förutom detta så fick jag leva med ett konstant knackande från ventilerna. Ibland en ventil, och ibland två. Dessutom gick den ryckigt. Ibland när man låg i konstant fart på vägen, säg 100 km/h, kände man hur det ryckte till i bilen, momentanförbrukningen på färddatorn steg från 0,5 till 0,9 och bilen tappade hastighet.

Har aldrig haft så lågt förtroende för en bil tidigare, men samtidigt blev jag helt frälst av allt förutom motorn, och gick därför och köpte mig en V40 Classic för ett par veckor sedan. Bytte in bilen på Bilia och såg några stackare stå och sparka på däcken på den i förra veckan. Jag är evigt tacksam att de bytte in den så att jag personligen slapp alla griniga samtal från den stackare som köpte skrotet.

Summa summarum: köp inte en GDI-motor.
Användarvisningsbild
av thorell
gltnils skrev:Funderar på motorn B4184SM 125hk ,om det är en bra motor? Gått 19000 mil. Några kända problem ? Är det en "VOLVO" motor? Några kända problem med V40 1999?
Bilen V40 är det inga som helst fel på (eller ja, inte mer än någon annan) och jag var helnöjd med både den förra (en 97a) och min nuvarande.

Det är motorn 1.8i som du ska undvika =)
av gltnils
thorell skrev:
gltnils skrev:Funderar på motorn B4184SM 125hk ,om det är en bra motor? Gått 19000 mil. Några kända problem ? Är det en "VOLVO" motor? Några kända problem med V40 1999?
Bilen V40 är det inga som helst fel på (eller ja, inte mer än någon annan) och jag var helnöjd med både den förra (en 97a) och min nuvarande.

1,8i det är Mitsu GDI
Användarvisningsbild
av thorell
gltnils skrev:
thorell skrev:

1,8i det är Mitsu GDI
Det stämmer.
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]