Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WSAB
Sonen har en S40 T4 som nyligen är köpt av han.
Efter några dagar så kände han att den liksom ryckte på lägre varv ibland.
Den blir liksom kraftlös då det händer, inte ofta men då och då, och att det kändes som att den inte fick bensin.

Inga lampor för motorstyrning eller nåt sånt tänds.

Han bor 50 mil från mig och när han rådfrågat mig på telefon så har jag sagt att det kanske behöver bytas bränslefilter och att prova med det, kanske slå i en flaska insprutningsrengöring som första åtgärd.

Nån som har nån annan ide' vad det kan vara?

Bilen har dumpventil så jag funderar på om det kan vara nån spricka i nån tryckslang som gör att turbotrycket försvinner ibland, men det är bara en teori.

Han kommer hem till helgen så då får man kolla lite och kanske provköra den, men tips på eventuella fel mottages tacksamt.
rudarmy!, det låter inte helt otroligt det där. Det är ju typ dom där problemen han har att det är lite dålig tomgång när han släpper gasen, att den liksom vill stanna.

Är nog värt att prova.

Nu har ju inte jag sett bilen men det verkar som att dumpen sitter på ett T-rör som är isatt i tryckröret som verkar avkapat till vänster om kylaren.
Kan man bara ta bort T-röret inklusive dump och ersätta med ett rakt rör i stället?

I så fall tror jag att jag ska prova det.

PS! Den andra sonen har haft en likadan T4, samma årsmodell, också med dump fast den satt monterad på ett annat ställe, den hade också ett Pipercross-filter och den hade inga såna här konstigheter för sig.

Tackar för tipset i alla fall.
Skulle nog testa med en orginaldump eftersom motorn måste dumpa övertrycket någonstans och inte rakt ut då dessa motorer är byggda med en "återcirkulerande" dump.
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]