Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av black
funderar att köpa syrrans volvo s40 1.6 som hon har haft ett par månader bara...
Det är en '00:a som är väldigt snålt utrustad, ingen AC, inga El-hissar osv....men det har jag inte ont utav då den ska användas som andra bil.
Några bekanta säger till mig att 1.6 motorn har dåligt rykte, den krånglar mycket osv....men när jag frågar, vad exakt är det som krånglar, kan de inte svara på.....
så nu e jag lite osäker, därför vänder jag mig till er som har erfarenhet av s40/v40 med 1.6 l motor...är de dåliga? ska man tänka på nåt spec. just på den modellen? Är 1.6:a Volvos egna motor eller är den lånad från en annan tillverkare? Tacksam för svar! Mvh
av Kojje
1,6 är volvos egna motor som alla i X40 bilarna utan 1.8i som är från mitsubishi och den kan vara ett problembarn,1,6 har en renuault växellåda som kan trilskas en del annars är den ganska bensinsnål och oftast inga problem med motorn om den bara sköts jag tror dina vänner blandat ihop 1,6 med 1.8i det finns även en som heter bara 1,8 och det är en volvomotor.
Får du den till ett bra pris och kan stå ut med den snåla utrustning och skall andvända den som andra bil så varför inte.

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]