Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marica
Skulle hämta en kompis på Arlanda igår & körde från Västerås. När jag kört ca 7 mil, mitt under färden på motorvägen ( körde i 110 km/h) så under några sekunder tänds massa lampor i instrumentpanelen & samtidigt dör ALLT i hela bilen. Hann styra undan till sidan & vägen. Precis all el i hela bilen var borta.
Efter att ha suttit så i ca 10 minuter, så kom det lite el tillbaka, för då tändes siffrorna på instrumentpanelen där det står hur långt bilen gått & tid. Klockan & allt var nollat. Jag lät den stå så ett tag, försökte sedan starta bilen, då försvann all el igen. Fick ringa bärgning, väntade 1½ timme på dom. & under hela tiden var bilen helt död.
Vad kan det vara för fel?? Någon som nämnde generatorn, men försvinner all el bara så plötsligt då?? Börjar inte batterilampan oftast lysa först??
Batteriet är någon månad nytt..
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Börja med att mäta upp batteriet om där finns spänning. Finns där spänning så prova då med att sätta en startkabel mellan batteriets minuspol och en bra kontaktpunkt på motorn, en lyftögla brukar fungera bra. Du kan ha råkat ut för att jordkabeln mellan batteri och motor gått av och då troligen vid batteri eller vid kontaktpunkten vid motorn.

Mvh GK

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]