Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag hade min bil på besiktning för någon månad sedan.
Den gick igenom utan problem som alltid.

Direkt efter besiktningen när jag skulle köra iväg märkte jag att bilen var ovanligt slö.
Acc finns men det var precis som att det lilla lågtrycksturbon ger hade gett upp och lite till.

Vad gjorde besiktningskillen med min stackars bil ^^

Det enda jag ser är att vid gaspådrag sugs laddluftskylarslangen ihop. Slangen känns väldigt mjuk och verkar vara lite väl lätt att trycka ihop för hand.
Något spjäll som kan vara trasigt? Eller kan det helt enkelt vara slangen som gått och blivit gammal?
Jag hittar dock ingenstans att köpa en sådan förutom blåa och röda som kostar därefter.
Visst om jag verkligen vet att det hjälper, fine då köper jag en.

I samband med detta började bilen även dricka kylarvätska. Det syns dock inget i oljan och ej heller läckage. Har dock inte kollat så noga efter läckage. Inte underifrån men syns dock inget på asfalten. Försvinner troligen ut någonstans vid körning. Men borde inte detta även synas vid tomgång?
Senast redigerad av 1 IZON, redigerad totalt 0 gånger.
av KajJacob
IZON skrev:Jag hade min bil på besiktning för någon månad sedan.
Den gick igenom utan problem som alltid.

Direkt efter besiktningen när jag skulle köra iväg märkte jag att bilen var ovanligt slö.
Acc finns men det var precis som att det lilla lågtrycksturbon ger hade gett upp och lite till.

Vad gjorde besiktningskillen med min stackars bil ^^

Det enda jag ser är att vid gaspådrag sugs insugsslangen ihop. Slangen känns väldigt mjuk och verkar vara lite väl lätt att trycka ihop för hand.
Något spjäll som kan vara trasigt? Eller kan det helt enkelt vara slangen som gått och blivit gammal?
Jag hittar dock ingenstans att köpa en sådan förutom blåa och röda som kostar därefter.
Visst om jag verkligen vet att det hjälper, fine då köper jag en.

I samband med detta började bilen även dricka kylarvätska. Det syns dock inget i oljan och ej heller läckage. Har dock inte kollat så noga efter läckage. Inte underifrån men syns dock inget på asfalten. Försvinner troligen ut någonstans vid körning. Men borde inte detta även synas vid tomgång?
Min gissning: topplockspackningen. Lukta i expansionskärlet efter avgaser.
av IZON
Jag hittade läckan och insåg även att jag var lite full när jag skrev inlägget.
Läckan är vid termostaten så jag behöver bara byta packning där. Samt insugsslangen är ju inte det jag menar. Det skall självklart vara laddlufts kylarslangen som sugs ihop vid gaspådrag.
KajJacob skrev:Min gissning: topplockspackningen. Lukta i expansionskärlet efter avgaser.
Skall jag ändå kolla efter samma sak? Eller syftade du endast på kylarvätske problemet?

Jag uppdaterade det första inlägget med det fakto att det är just laddluftskylarslangen som sugs ihop som en pannkaka
I torsdags kväll bytte jag i alla fall packning vid termostaten för att åtgärda kylarvätske läckaget. Den gamla hade blivit helt deformerad :s

Tillbaka till det riktiga problemet. Har kollat runt lite och förstår att jag behöver kolla wastegatearmen samt tryckklockan. Får se hur det går med att hitta dessa :p

Jag kanske har hakat upp mig på att det är just turbon det är fel på?
Men eftersom det hände direkt efter besiktningen tycker jag wastegatearmen verkar vara riktigt intressant.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]