Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mr Crowly
Hej!

Håller på att byta topplockspackning och har sumpat kamaxelinställningen på avgaskammen (vvt).
Hade tydligen slarvat med monteringen av låsningen till kammarna. På insugskammen finns ju markering mellan axel, drev och sedan drev
och plaskåpa, så där är det ju inga större bekymmer. Men värre är det med avgaskammen då drevet är bortplockat och jag hittar
ingen markering mellan kam och drev. Kan ju låsa avgaskammen till insugskammen men det är ju 50% chans att jag snurrar kamaxel 180 grader fel.

Någon som har en bra bild på kammarna i nollat läge eller annan bra beskrivning?
Det handlar förresten om en v40 2.0t -01.

Tacksam för hjälp!
av freak
Om du är säker på den ena kamaxeln så ska en andra s sitta tvärsom liten halvmåne upp på den ena o liten halvmåne ner på den andra 180 grader år andra hållet. bara kamaxel är nollad kan du sätta drevet hur du vill.
av Mr Crowly
Tackar, det bekräftar vad jag precis hittade på en amerikansk volvosite.
Väntar bara på att få hem packningen sedan blir det montering, ska dra runt vevaxeln extra försiktigt några gångar sedan
...vet inte man kanske känner då om man monterat helt tokigt.
av RogerK
Med VVT kan man väl ändå inte sätta drevet "hur man vill"... Det är ju en rörlig del som måste monteras korrekt.
av Mr Crowly
Eftersom jag är säker på hur insugskammen och drevet satt när det var nollat och med hjälp av "halvmånarna" kan se hur avgaskammen ska sitta som nollad så sätter jag fast vvt-drevet i nollad position enligt markeringen på denna så tycker jag att jag borde hamna rätt med alla delar med i vevaxel i nollad position. Eller är jag helt ute och cyklar? Kan man inte använda nollmarkeringen på VVT-drevet?
Användarvisningsbild
av DTJ
Spelar ingen roll hur man monterar (vrider) VVT-enheten, det finns ingen märkning på den man köper som ny reservdel.
Huvudsaken att vevaxel och kamaxlar är nollad men finns det redan en markering på VVT-remskivan monterar man ju så det stämmer med markeringen i kåpan. Finns ingen markering, gör en (kan vara bra att ha om man byter kamrem senare. Rekomederas inte utan att låsa kammarna baktill, det går men...)
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]