Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av janne321
Hej!
Min V40 1,6 2001 har fått ett konstigt problem. Vid start så är det normalt oljetryck som sedan långsamt sjunker (1 till 2 minuter på tomgång) tills oljetryckslampan tänder sig. Den slocknar inte även om jag varvar upp motorn. Oljetrycksgivare, oljefilter och olja nybytt utan resultat. OBS trycket är mätt med riktig mätare.
Jag har fått tips på lite olika teorier, sugsilen i tråget tät, VVT systemet läcker, oljepumpen slut etc. Någon som haft samma problem och hur fixades det?
av janne321
Problemet löst. Oljetråget var fullt av oljeslam nästan som tjära. Troligtvis satte det igen oljepickupen vilket ledde till att oljetrycket sjönk. Demontering och rengörning av tråget gjorde att motorn är som "ny" nu.
av metalHJ
Var det ett omständigt arbete, eller gick det smidigt att lossa tråget? Måste det limmas vid återmontering, eller räcker det med packning?

Är själv i tankarna att rengöra mitt, efter att jag rengjorde oljefällan verkade det misstänkt att tråget inte var allt för fräscht.
av janne321
Det var faktiskt ett lätt jobb. Tråget har ingen packning utan bara tätningsmedel samt två st o-ringar i framkant av tråget. Byt även tätningen till oljeröret (oljepickupen) samt till oljekylaren och röret för oljestickan. Totalt 6st tätningar/o-ringar plus en tub tätningsmedel mellan 500 - 600kr på Volvo.
Sen är det bara att skruva, det enda som komplicerade jobbet var att balken som motorfästena sitter i behöver släppas i bakkant samt att motorfästena lossas från balken så att den kan vikas undan en bit så det går att få ner tråget ev. behöver motorn ett stöd under vxllådan. Är man normalt händig så görs jobbet på en eftermiddag utan problem. Det är bra att ha tillgång till ett avfettningsbad till tråget när det rengörs för det kan vara riktigt grisigt.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]