Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mrdan
Hej nu är det dags för felsökning 2! Innan var det turbon som hade sagt upp sig, vad är det nu?
V40 2.0T -00 fas 1

Symtom:
Den har ganska lågt tomgång, ca 500-600varv. Lite ojämn kan jag tycka. Plötsligt dör den, speciellt när jag kommer fram till en korsning och har kopplingen intryckt.

Vad är det denna gången? Ska tilläggas att jag har rivit ut toppen och bytt packning, så visst kan något ha gått snett vid montering. Men det känns rätt monterad hittills.
av rudarmy
Hmm har läst om detta på x40nordic nått om att spjälhuset inte hinner öppna el nå sånt.. Tror de borrade ett 3mm hål i spjället men kommer ej ihåg...tror iof att det gällde fas2..

Mvh Bengt
av metalHJ
Om följande svar är rätt eller fel ska jag låta vara osagt, det enda jag kan bekräfta är att det fungerar i praktiken!

Finns en justerskruv/stoppskruv, liten insex har jag för mig som reglerar bottenläget på spjället! Jag hade problem med svajig tomgång på min v40 2.0T -01, rev ner tomgångsmotor och rengjorde kontrollerade även så den fungerade osv. Tillslut lessnade jag så mycket på problemet så av ren nyfikenhet justerade jag denna skruv några varv så att spjället släpper in lite mera luft vid bottenläget. Och hittils har tomgången varit klockren utan några andra konsekvenser i motorgången! Jag tänker bara som så enkelt, denna justerskruv finns där av någon anledning.

Observera att min motor är fas2, om det ser likadant ut på en fas1 kan jag inte lova.
Användarvisningsbild
av mrdan
Kollade tomgångsmotorn, och sprejade massor av 556. Men icke...
Hmmm...
Tomgången är inte ojämn utan bilen bara dör när jag typ ska stanna vid en parkeringsplats och trycker in kopplingen. Då sjunker varvnålen ned till ca 200 och slutligen dör bilen. Ibland stiger den till 600-800 och funkar bra.

Annat att tänka på är att när jag ska köra iväg (kall motor) så trycker jag på gasen och det händer ingenting de första ett-två sekunderna men sedan kommer den igång...

Har kollat OBDII och fått No Code (biltemas gula leksak).
av rudarmy
bilen bara dör när jag typ ska stanna vid en parkeringsplats och trycker in kopplingen. Då sjunker varvnålen ned till ca 200 och slutligen dör bilen. Ibland stiger den till 600-800 och funkar bra.

Annat att tänka på är att när jag ska köra iväg (kall motor) så trycker jag på gasen och det händer ingenting de första ett-två sekunderna men sedan kommer den igång...
Hmm har läst om detta på x40nordic nått om att spjälhuset inte hinner öppna el nå sånt..
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]