Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LindgrenV40
Tjena
Har vid två tillfällen blivit tvungen att panikbromsa med min Volvo V40 -99.
Har båda gångerna gått sådär då bilen inte har hunnit stanna helt och båda gångerna rycker man sig i örat och tänker för sig själv: "Varför drog jag inte handbromsen!"

Så min fråga är: Får du bättre bromskapacitet genom att både ställa dig på bromspedalen och samtidigt dra i handbromsen? Finns det risker med detta som inte förekommer då du bara stämplar bromspedalen? Exempelvis att styrmöjligheterna (ABS) försvinner/försämras!

MVH
Robin
Användarvisningsbild
av vetten
Tror inte att bilen stannar snabbare om du drar åt handbromsen eftersom den påverkar samma bromsklossar som den vanliga bromsen, risken att bakhjulen låser sej är ju stor då vilket inte förbättrar bromssträckan. Bättre då att se till att alla oken, skivorna och klossarna fungerar felfritt och är i bra kondition.
av metalHJ
Ja inte tror jag att rycka i handbromsen skulle förbättra bromssträckan! Det enda som kan förbättra bromssträckan är ett bromssystem i bra kondition, bra färska däck och framförallt förarens egna framförhållning. Bromsar man för sent, spelar det ingen roll hur bra bromsar man har, det går åt helvete likförbannat.

Men det där med att hanbromsen skulle hjälpa dig, kan du lägga på hyllan! Den är inte dimensionerad att användas under färd, därför får du ingen märkbar bromseffekt. Dessutom som Vetten säger, går det på samma belägg som färdbromsen. Och färdbromsen nyper betydligt hårdare än vad handbromsen gör!
av uffe_hudik
Handbromsen är ingen panikbroms utan en parkeringsbroms,den ska hålla bilen still,, inte stanna den.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
LindgrenV40 skrev:Tjena
Har vid två tillfällen blivit tvungen att panikbromsa med min Volvo V40 -99.
Har båda gångerna gått sådär då bilen inte har hunnit stanna helt och båda gångerna rycker man sig i örat och tänker för sig själv: "Varför drog jag inte handbromsen!"

Så min fråga är: Får du bättre bromskapacitet genom att både ställa dig på bromspedalen och samtidigt dra i handbromsen? Finns det risker med detta som inte förekommer då du bara stämplar bromspedalen? Exempelvis att styrmöjligheterna (ABS) försvinner/försämras!

MVH
Robin
Upplever du att bromsarna tar dåligt eller att det känns hårdtrampat? Förutsatt att belägg och skivor är i gott skick så kan det kanske vara dags att byta ut bromsoljan.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av MartinS
Bromsvätskan lär väl inte kunna ge en hårdtrampad känsla, möjligen svampig. Tar dom dåligt och pedalen känns hård är det oftare något belägg som kärvar.

/Martin

PS. handbromsen på S/V40 orkar ju knappt hålla bilen från rull vid stillastående : )
av uffe_hudik
MartinS skrev:Bromsvätskan lär väl inte kunna ge en hårdtrampad känsla, möjligen svampig. Tar dom dåligt och pedalen känns hård är det oftare något belägg som kärvar.

/Martin

PS. handbromsen på S/V40 orkar ju knappt hålla bilen från rull vid stillastående : )

Inga problem så länge allt är som det ska va... dvs servat och ser till att allt löper fritt.
av Foley
När tog du körkort? s:, sådan kunskap är obligatorskt både som erfaren förare och som överningskörare, det är allmän kunskap och du lär dig från Risk Tvåan. Handbromsen kan som max stoppa hjulen så att du slirar vilket leder till, låt mig förfina det -> Ren katastrof när bakvagnen kör om dig och du slirar runt som bambi på is.

Som bäst kommer den inte göra ett dugg och pga ABS bromsar behöver du inte äns trycka i kopplingen föräns du är runt 5 km/h eftersom hjulen stannar aldrig helt och hållet.

Tips: Tryck i bromsen innan kopplingen, styr stadigt och lugnt (inga snabba rörelser) och ta fan inte bort händerna från ratten när du panikbromsar.
Användarvisningsbild
av CarMan
Vanligt fel är att föraren trycker för löst på bromspedalen.
Inte heller helt ovanligt att man åker omkring med dåliga bromsskivor, vilket förlänger bromssträckan.

Dra aldrig i handbromen, detta gör att du sätter Abs systemet ur spel o kan lätt få bilen att snurra okontrolerat.
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]