Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rudarmy
Lossa norkeln mellan luftburk å turbon kolla noggrant som f.n så du inte har hål nånstans kolla även alla slangklämmor så det är tätt å inte drar in luft efter lmm! du får en motor som går som en påse skit alltså fel blandning bensin/luft å då fås felkod ex lmm, lambda...
Användarvisningsbild
av Wulfen
Hej nu har jag haft in bilen på felkodssökning, var ca 10 fel, men efter raderat alla så återstår bara 4, felaktig signal tändspole 1 och 2 , men det var det innan efter motor bytet oxå och de funkar tydligen, Det som var fel är kamaxel givaren, Någon som vet om det är ett lätt jobb att byta ? mvh andreas ?:-/
av rudarmy
Hej nu har jag haft in bilen på felkodssökning, var ca 10 fel
hade blivit dyrt/tidskrävande å byta saker tills bilen funkar;)
Det som var fel är kamaxel givaren
citat torpis "kamaxelgivaren påverkar inte motorn när den är igång, det är bara i startögonblicket..."
Användarvisningsbild
av Wulfen
Enligt Mekonomen så var det den kamaxel läges givaren som jag skulle byta så jag följde bara vad de sa till mig, lmm var det inte då den försvann under raderingen Samt spjäll läges givaren. Så i och med det är 2 kvar tändSpole 1-2 oavsett vilket det är känns det ju inte som jag ska skita i att byta kamaxellägesgivaren,
Användarvisningsbild
av Wulfen
Spannen skrev:Vad kostade det att byta den, och var gjorde du det? (eller gjorde du det själv?)
Den kosta ny 1400 kr, men köpte den från skroten för 300 kr, och jag böt den själv , var inte jätte svårt bara det att den sitter bakom massa kablar och rören till insprutet sitter i vägen men lyckades lossa de utan att demontera nått, sitter i 2 st torx skruvar.
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]