Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SHO
Hmmm?
Åkte från Ö-vik till Sthlm.
Stannade för en nypa luft ute i "ingenstans" mellan Hudik o Gävle-
Stängde av min V40 T4.a -98---skulle starta..nada..provade igen...hände noll!
Vred 2 steg väntade till bensinpumpen började vina---vred till tändning å VROOOM.
Tillägg: Ca 10 liter kvar i tanken.....
HJÄLP.....please.....dålig soppa pump eller
Körde till mack o tankade fullt sen dess startar den (lite segt).
av N0RBERG
Gick startmotorn runt då du försökte starta den? Om inte så kanske antennringen börjar bli dålig och immobilizern därför inte kan läsa av koden från nykeln. Ett ganska varnligt problem på x40 bilarna.
av SHO
N0RBERG skrev:Gick startmotorn runt då du försökte starta den? Om inte så kanske antennringen börjar bli dålig och immobilizern därför inte kan läsa av koden från nykeln. Ett ganska varnligt problem på x40 bilarna.
Nix startmotorn gick inte runt....instrmentpanelen lös upp men inget hände i motorn.
Till saken hör att detta var den första långkörningen sen jag köpte den. Hade kört ca 30 mil innan jag stannade till för en nypa luft.

Åtgärd på det.....vad göra s.a.s?
av N0RBERG
SHO skrev:
N0RBERG skrev:Gick startmotorn runt då du försökte starta den? Om inte så kanske antennringen börjar bli dålig och immobilizern därför inte kan läsa av koden från nykeln. Ett ganska varnligt problem på x40 bilarna.
Nix startmotorn gick inte runt....instrmentpanelen lös upp men inget hände i motorn.
Till saken hör att detta var den första långkörningen sen jag köpte den. Hade kört ca 30 mil innan jag stannade till för en nypa luft.

Åtgärd på det.....vad göra s.a.s?
Ja det låter precis som att antennringen är boven i dramat. En ny antennring (sitter vid tändningslåset) och problemet skall vara löst.

Testa söka på tex "antennring" här på forumet så kommer det nog upp en del trådar som kan vara av intresse.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... antennring
&
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... antennring
&
http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=421278
av Rosetwig
Hej på Er,

vill passa på att tacka för ett mycket bra forum :)

Nu till min fråga, Har precis samma problem som ovannämnda och ringde därför Bilia för att kontrollera om de hade en antennring i lager. Det hade de men ville ha drygt 1700 kr för denna då han påstod att man inte kunde köpa denna löst utan var tvungen att köpa en hel enhet, "SVM". Mina kunskaper är juh dock begränsade så jag vet inte om detta stämmer, gör det ?

Min bil är en v40 2,0 1997 !

Såg i en annan tråd som Norberg länakde till att en kille hade köpt den för runt 300 kr. Vet juh dock inte om denna var ny eller begagnad.

Tack på förhand !
//Jonas
av Rosetwig
Uppdatering,

jo serru, nu ringde de från Bilia och sa att det visst fanns en sån att köpa löst för 295 kr. Det e juh en viss skillnad på 300 kr och 1700 kr. Märkligt att man som lekman måste proppsa på saker och ting...

Hare gött i solen....

//Jonas
av ÐNS
En fråga: hur kan en "antennring" slitas ut?
Det finns ju inga rörliga delar - ingen fysisk kontakt - helt omöjligt...!?

Och om startspärren aktiveras av någon anledning, tänds en en orange kontrollampa (bil med kryss över) - allt enligt bilens handbok.

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]