Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bonnolle
Hejsan!

Jag har en v40 t4 automat -98 som gått 21000 mil ungefär,

Bilen rycker ibland när jag kör, oftast när jag ligger mellan 70-90 km/h
Ibland dör bilen för mig när jag närmar mig ett stop och gör en mjuk inbromsning,
ibland dör den när jag ska iväg från stoppet vilket är livsfarlig, då jag oftast har fått bilen i rullning och blir då stående mitt i en korsning

Ibland när jag kört en längre sträcka (4-5 mil) och när jag stannar så kan det lukta lite bränt om bilen, kan inte känna från var det luktar för lukten försvinner ganska direkt, jag har dock haft en liten olje läcka vid sumpen tidigare på bilen, om det kan va det som kommit på några varma delar under bilen tex avgassystem..

Jag va hos en bilverkstad och han gjorde en felsökning och fick fram "Knacksensor" kan det stämma att det är den som är problemet till att min bil rycker/dör när jag kör!

Tack på förhand

Andreas
av rudarmy
Kan ju va bilen som går in i " limp home mode" men så där på rak arm skulle jag säga byt tändstift, putsa tomgångsmotorn, kolla filtret samt kolla med volvo om dom kan uppgradera din styrbox
Sen tvätta under motorn för att veta exakt vart d kommer olja ifrån!
av Bonnolle
Jag kollade lite stift och sånt nu, och när jag skulle trycka tillbaka allt så såg jag att den ena tändkabeln var skadad.. förmodligen en mus! bytte kabeln och testkörde en runda på 2 mil, verkar fungera bra!

Men jag har ju fortfarande en felkod på Knacksensorn! Ska jag byta den eller vad ska jag göra?

Vad exakt gör en knacksensor?
av metalHJ
Ser till så att motorn inte börjar knacka då du har en turboladdad motor, och detta fenomen annars kan inträffa. Men din felkod på sensorn kan ha satts av andra orsaker än att den faktiskt skulle vara sönder, som det du åtgärdade med tändningen! Så jag skulle vänta och se, vid möjlighet försök att nolla felkoden och se om den återkommer. Vissa har lyckats med att nolla felkoderna genom att koppla bort batteriets minuspol minst en halvtimme, så du kan pröva med det om du inte vill lämna in den för det.
av Bonnolle
ok, bilen går kanon nu vad jag kan känna/höra. har kört utan stereo ett tag nu och lyssnat på motorn, vad jag kan höra så låter den ok!

Tack för hjälpen gott folk!
av Tenai
Lånar tråden lite. Har liknade problem med att den rycker och dör, men mitt batteri är även tokvarmt på pluspolen. Gissar på en kortis. Några andra ideér?
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]