Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SHO
Köpte idag en 8" subwoofer från biltema med intgrerad stärkare http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst ... -woofer-8/

Trodde i min enfald att det bara var att koppla RCA från stereon till subwoofern + sno ström (strömtjuv) från en baklampa och jorda o att det sen skulle dunka på.....men inte ett ljud. Har kollat att den får ström o bra jord.
Fel på mina koplingar eller på subwoofern?
Användarvisningsbild
av Mupphack
Du ska ha en kraftig ström kabel till batteriet med säkring på. Jorden ska vara lika kraftig och jordas så nära som möjligt. Har du ingen lågnivåkabel eller vad fan det heter, så slutsteget startar när du vrider om nyckeln?

EDIT: Strömkabeln ska vara dragen på andra sidan än vad lågnivå och rca är dragna eftersom den får störningar lätt! http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst ... -slutsteg/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst ... -High-End/
av SHO
Det jag har är RCA utgång för subwoofer på bilstereon. Till stereon är 6 högtalare kopplade, Vad jag inte har är ngt slutsteg....kanske det som är felet? Kan som sagt inte så mkt om detta. Om någon steg för steg kan förklara hur man kopplar vore jag tacksam.
Just nu har jag strömkabel (1,5 med säkring), 5 m rca kabel av billig sort, en stereo med RCA SW utgång o ett 8" basrör med inbyggd stärkare. Vad behöver jag mer o hur gör jag? Har alltså inget slutsteg....
av brellert
Hej!

Steg ska inte behövas då det enligt biltemas hemsida är inbyggt.

1. Börja med att dra rca kabel mellan stereo och subwoofern.
2. Anslut kablar. Minus jordar du bara på närmaste lämpligt ställe, se till att det är bra kopntakt ytor.
Från batteriet drar du en pluskabel. 1,5 mm^2 är för liten. jag brukar använda 21 mm^2. Va även där noga med
kontaktytor och ha en säkring på kabeln.
För det mesta brukar det sista en till kontakt jämte minus och plus. Kan stå remote eller liknade på den. Steget
startar inte förens den har ström. Om du har allt inkopplat nu så testa med en liten kabel mellan plus och
remote. Steget borde då hoppa igång och det brukar lysa en röd diod. Om det finns en remote kabel så ska den
kopplas ihop med stereon så att när man startar stereon så startar även steget. Brukar stå i manualen vilken
utgång på strereon man ska använda.
3. Om allt är rätt kopplat nu så finns det ström och ljud till subwoofern. Om det inte funkar så kan det hända att
du behöver fixa lite i inställningarna på stereon. På endel kan man justera nivån på utgången för subwoofern
och helt stänga av den. Läs i manualen här med för att lösa det problemet

och som mupphack sa så är det viktigt att rca kabeln ligger långt ifrån strömkablar för att slippa oljud

Lycka till :)
av iskungen
Du behöver inge steg då subwoofern har ett..troligt är det att du har en sub justering som föregående talare sa..leta upp den i spelarens display o prova dig fram..så startar woofern
av SHO
brellert skrev:Hej!

Steg ska inte behövas då det enligt biltemas hemsida är inbyggt.

1. Börja med att dra rca kabel mellan stereo och subwoofern.
2. Anslut kablar. Minus jordar du bara på närmaste lämpligt ställe, se till att det är bra kopntakt ytor.
Från batteriet drar du en pluskabel. 1,5 mm^2 är för liten. jag brukar använda 21 mm^2. Va även där noga med
kontaktytor och ha en säkring på kabeln.
För det mesta brukar det sista en till kontakt jämte minus och plus. Kan stå remote eller liknade på den. Steget
startar inte förens den har ström. Om du har allt inkopplat nu så testa med en liten kabel mellan plus och
remote. Steget borde då hoppa igång och det brukar lysa en röd diod. Om det finns en remote kabel så ska den
kopplas ihop med stereon så att när man startar stereon så startar även steget. Brukar stå i manualen vilken
utgång på strereon man ska använda.
3. Om allt är rätt kopplat nu så finns det ström och ljud till subwoofern. Om det inte funkar så kan det hända att
du behöver fixa lite i inställningarna på stereon. På endel kan man justera nivån på utgången för subwoofern
och helt stänga av den. Läs i manualen här med för att lösa det problemet

och som mupphack sa så är det viktigt att rca kabeln ligger långt ifrån strömkablar för att slippa oljud

Lycka till :)
Tackar för det...amatör som man é :oops:
Drog en kraftigare strömkabel direkt från batteriet och precis som du skriver behövde den sk "remote"-kabeln (gul i detta fall) ström så nu dunkar det på ok. Steget var som sagt inbyggt....blev faktiskt förvånad över hur pass bra ljud det blev till slut (har ju hört mkt neg. om biltemas grejor).
Laddbox

Hej, jag har just köpt en v60 t6 recharge. Ja[…]

trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]