Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tenai
Hej.
Hittade ingen annan tråd här i v/s40 forumet om detta problem som jag har, eller något i närheten av det.
Så vi går direkt på saken.
Jag har fått problem med bilen, antispinnen dvs. Över 35km/h så slår den i och bromsar (rycker och sliter i bilen som att du gasar ur på is med sommardäck). Kopplar jag ur så att jag bara rullar slutar det och lampan slutar blinka. Klickar jag ur antispinnen på knappen så går bilen som normalt. Att däcken spinner är det inte, den går i över 35 oavsett vxl, även femman, och att få däcken att spinna på femman i 40 flås finns inte på världskartan med 2.0 motorn.
Någon som har idéer?
Har resettat databoxen genom att dra bort minuspolen i 10 min.

Kan tilläggas att jag bytte mellanläggsbrickan vid tripodhylsan innanför drivaxeln 20mil tidigare. Vilket jag inte tror har någon betydelse...

m.v.h. Andreas.
av metalHJ
DSA systemet är ett eget system, som kan läsas av med diagnostikverktyg. Du borde få fram vägledande felkoder om du läser av systemet... Det är steg ett du ska göra tycker jag! Av erfarenhet kan jag rekomendera Volvo när det gäller att läsa av felkoder, då dom får fram betydligt mer detaljerade uppgifter än vanliga "allbilverkstäder".
av Tenai
Ska diagnostrea den på måndag, om jag inte får det att fungera idag, fick lite info om DSA systemet av en annan forumanvändare. Har olika dimensioner fram/bak. Detta kom efter däckbytet. Så gissar på att det blir att det går utanför referensvärdena vid den hastigheten och uppåt. Har 205/50 15 fram och 205/65 15 bak, så det är rätt stor skillnad på dem.
av metalHJ
Ja, det är möjligt det du säger! Jag tycker 15 i profilskillnad är rätt marginellt, men samtidigt är väl sensorerna väldigt känsliga för minsta lilla avvikelse. Ska du testa och skifta däck till samma storlek runt om?
av Tenai
Testade att slänga på vinterdäcken fram nyss. Men utan resultat, för dum och trött som man är insåg jag efter att de var mindre än mina vanliga framdäck *doh* Så jag har inga däck just nu som har samma omkrets. suck.
Hursomhaver.. Den klagar inte när jag trycker ner kopplingen.
Är kopplingen bunden till antispinn med? Så att när du frikopplar så tar den och struntar i refernserna? Det är det enda som sätter emot att det är däcken som är felet.
av metalHJ
Rent praktiskt borde väl kopplingen vara knuten till DSA, och om du frikopplar kan inte systemet arbeta! Jag vet att spjällägesgivaren och DSA är direkt synkroniserade med varandra, och frikopplar du borde motorn meddela till DSA att ingen drivkraft används. Och om jag förstått det rätt, arbetar DSA med att strypa tändningen i 16 olika steg. Därför borde systemet inte vara aktivt om du frikopplar.
av Tenai
Tack tack tack! Då beror det pga däckens felande dimensioner. Kan inte vara något annat. Tack än en gång för hjälpen, tur att det finns ordentliga mekaniker som kan sina saker här i världen.

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att lu[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]