Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gaggi77
Hej
Har en Volvo S40 2,0T 2003. Idag under körningen tändes lampan för airbag-systemet. Sen när jag stannade så startade jag om motor men lampan lyser fortfarande. Har en OBD2 läsare som jag använder med laptop för att läsa av felkoder och motor info, ska prova imorgon koppla in den och försöka se vad är felet.
Har ni andra haft problem med airbag-systemet?
Mvh
Användarvisningsbild
av MechaniX
Japp, min -04 tände lampan och det kunde jag inte se nån kod om på min obd2 läsare, kör med Torque i mobilen. Dessutom var man tvungen att fixa felet då det låg permanent i datorn. I mitt fall var det höger sidoairbag som hade glapp i kontaktstycket under stolen. Killen på verkstaden "lagade" det genom att dra isär och ihop kontakterna ett par gånger innan han nollade det men sa att felet kommer nog tillbaka igen. Fick förslaget att lossa batteripolen och dra isär alla kontaktstycken under stolarna och smörja in dom med vaselin eller liknande som hindrar metallen att ärga och ge fel motstånd till datorn. Om det funkar har jag ingen aning om, men det kanske är värt ett försök.. :roll:
Användarvisningsbild
av gaggi77
Har en Obd2 från kjäll o komp. OBD-DIAG interface obd2 men hittar inga fel på airbag. Inann hade jag felkoder på lambdan och andra saker och den hittade och raderade allt och jag blev nöjd. Men fel på airbag vill den inte hitta. Så irriterande men den jä... röda lampan. Vad tycker ni vad ska jag göra innan jag åker till volvo värkstad.
Mvh
Användarvisningsbild
av MechaniX
Är väl inte mycket du kan göra innan du fått veta vilken kudde som ledsnat.. :wink:
av Willis
Än behöver du inte ställa in dig på att det är fel på kuddarna.
Min S40 för stunden är det full rulle på SRS lampan, har varit inne på Mechanum här i Göteborg (Förbannat jävla bra företag!) och dem läste ut ca 7 felkoder och den visade på både att SIPS:en är kass, IC Curtains, mer eller mindre rubbet (vilket egentligen verkar orimligt ska vara sönder), men det kan vara boxen som sköter det som spökar och den ligger på ca. 3850:- att byta ut om det nu inte är kabelbrott som bara jobbar sig :)

Men jag ska iväg till dem i dag, kan återkomma med svar om hur det gick för oss.
trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att […]