Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Var och kollade på en S40 igår som värmen inte fungerade på inne i bilen, visste om problemet innan jag åkte o kollade på bilen.

Bilen var igång en väldigt kort stund men endå hade tempmätaren rört sig, tog en sväng till en mack (kanske 1km)
och då låg tempen på strax under halv, vet inte vad som är normalt.

Det var lite dåligt med vatten i behållaren så jag fyllde på ett par dec till normal nivå.

Alla slangarna vid kylaren är varma, vattnet i behållaren är även det varmt.
Står man framför bilen och känner på de två slangana som går in i kupén, då är den vänstra varm medans den högra är kall.

Jag testade o vrida på värmereglaget inne i bilen, det verkar hänga med.

Vad tror ni? Har värmepaketet satt igen sig på nått sätt eller vad kan vara fel?

Ägaren som har bilen sade att det hade börjat nu i vintras, han har åkt i bilen 2ggr kanske på flera månader. Kan det vara så enkelt att det är en ispropp i värmepaketet, men borde inte den släppa? Tror någon i hans familj kört bilen ett par ggr dem senaste månaderna.

/ Henrik
Senast redigerad av 1 Henren, redigerad totalt 0 gånger.
av Henren
SHO skrev:Testa o byt termostat....töm o byt glykolen på samma gång.
Har nu hämtat bilen, körde hem den ca 3 mil och ingen värme.

Termostaten borde väl öppna, eftersom alla slangarna är varma!?

Eller hur kan det påverka? Inte en gnutta värme kommer in i bilen.

/ Henke
av juste
Om vattnet är på rätt nivå och om din tempmätare visar "normal" och stabil temp så funkar nog termostaten. Det är nog som du själv redan har konstaterat stopp någonstans på vägen genom ditt värmepaket. Om det är en ventil som inte öppnar, skit i systemet, luft eller ispropp är ju inte så lätt att konstatera på så här "långt håll". ;-)
av Henren
juste skrev:Om vattnet är på rätt nivå och om din tempmätare visar "normal" och stabil temp så funkar nog termostaten. Det är nog som du själv redan har konstaterat stopp någonstans på vägen genom ditt värmepaket. Om det är en ventil som inte öppnar, skit i systemet, luft eller ispropp är ju inte så lätt att konstatera på så här "långt håll". ;-)
Hej!

Eftersom det inte kommer in någon varmluft alls så tror jag också mer på en ventil eller stopp.
Bilen står nu i ett värmegarage, iofs så borde det inte vara en ispropp heller! Då allt annat vatten verkar cirukulera men jag låter det vara osagt.

Angående ventilen, är det någon som vet vart den sitter? Skall se om jag kan kolla på det ikväll tänkte jag.

/ Henke
av Henren
Henren skrev:
juste skrev:Om vattnet är på rätt nivå och om din tempmätare visar "normal" och stabil temp så funkar nog termostaten. Det är nog som du själv redan har konstaterat stopp någonstans på vägen genom ditt värmepaket. Om det är en ventil som inte öppnar, skit i systemet, luft eller ispropp är ju inte så lätt att konstatera på så här "långt håll". ;-)
Hej!

Eftersom det inte kommer in någon varmluft alls så tror jag också mer på en ventil eller stopp.
Bilen står nu i ett värmegarage, iofs så borde det inte vara en ispropp heller! Då allt annat vatten verkar cirukulera men jag låter det vara osagt.

Angående ventilen, är det någon som vet vart den sitter? Skall se om jag kan kolla på det ikväll tänkte jag.

/ Henke
Problemet är LÖST :D

Började med att jag tog bort båda slangarna från motorn som går in till värmepaketet, blåste allt vad jag kunde i en av dem men det var tvärstopp. Sen började jag skruva bort lite inredning runt handskfacket så att jag kunde se om vajern rörde sig när jag vred på värmereglaget (det rörde sig).

Tog en tratt och hällde lite vatten i slangen och blåste men det hjälpte inte, tog fram vattenslangen och pressade ner den i den ingående slangen, men det var stopp endå. Tog returslangen från värmepaketet och pressade ner vattenslangen istället och då släppte det.

Nu kommer det värme i bilen, riktigt skönt att det löste sig smidigt.

Tror ni att jag behöver lufta systemet?
juste skrev:Vet inte om man måste lufta den. Men jag skulle nog hållit koll på vattennivån i en eller två veckor. Gissar att det kan finnas luftfickor kvar som tar ett tag att bli av med.
Självklart skall jag det, har fyllt upp en flaska med glykol som redan ligger i bilen!
Bränslytryckgivare

Motor varningslampan lyser och har en felkod som s[…]

Cigg-uttag maxström?

Det är riktigt att max belastning på 12[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Det är ganska enkelt att göra på e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvår[…]