Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Visst var det som så att lambdasonderna bara fungerade när de blir varma? Motorlampan börjar ju lysa precis när bilen har börjat bli varm. Stod på tomgång och skrapade rutorna/borstade snö i 5-6 minuter och det var den tiden som det tog innan den började lysa. Körde sedan och handlade mat och ställde bilen 45-50 min. Två min in på körningen hem börjar den lysa igen (bilen var väl fortfarande någorlunda varm).

In med grejorna i köket lite snabbt och körde vidare bilen till parkeringen, dock dröjde det nog hela 2-3 minuter innan lampan började lysa denna gång trots att stoppet var högst tillfälligt.
Uppdatering i ärendet.

Hade inne bilen på verkstaden för lite andra arbeten veckan efter och bad dem då kolla lampan givetvis.
Felkoden som fanns lagrad tolkade de som att en lamdbasond hade gett en felaktig signal och släckte sedan lampan med förhoppning att det skulle fungera igen. Annars var det läge att byta lambdasonden om lampan tändes igen, typ.

Lampan lös faktiskt inte på 5-6 körningar därefter och jag trodde att det hela var ur världen,
men icke... idag började den lysa igen och jag ringde direkt och bokade ny tid i veckan för att felsöka
ännu en gång.

Hur kan en lambdasond gå sönder i samband med avgassystembyte? Man blir ju lagom glad nu när man
redan lagt ut runt 5500 kronor för nytt originalsystem och så kommer man troligen att åka på en ny lambdasond
också :(

Finns det överhuvudtaget någon möjlighet att lambdasonden kan ha blivit felmonterad eller nedsmutsat etc. som kan påverka funktionen på detta sätt eller har jag bara haft extrem jävla otur?
MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från […]

@fjohan82 , Ja men pärlemovit hade kanske go[…]

@fjohan82 , Är man på glatt humör[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt torp […]