Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LoveT4
Hejsan jag har en Volvo V40 T4 _03 15500mil och de låter något tickande ljud när bilen precis är startad och de har dne gjort länge nu. Sen när den blir varm blir den nästen tyst fast lyssnar man vid höger fram däck så hör man att de är något ljud där som inte passar riktigt in. Olja finns och den är servad hela tiden men ska snart in på kamrem.
Vet ni va det kan vara så skriv gärna.
En polare har en likadan bil och den låter exakt likadant. Är de något på våra motorer som gör så att de låter så?
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Förtydligade rubriken.
av stagesix
Det är ventilspelet som ställer in sig. Det ska låta så när man startar bilen och någon minut efter de. Men det skall absolut inte låta hela tiden.

Ljudet du hör som inte passade in kan vara något kamremmen slår i eller nuddar emot, exempelvis en kåpa. Om du kan lokalisera eller höra efter om det är inifrån motorn eller om det är just kamremmen så kan man utesluta lite saker.. Hörs det ex. när du kör eller också när du står stilla eller tvärtom..

Berätta lite mer så blir det mycket lättare att hjälpa :) Men du förklarade tydligt nog på första frågan iaf, vilket är bra ;)

/stagesix
av LoveT4
okej tack så mycket för första svaret.
Kamremen stitter väl på högra sida (högerframhjul) medans ljudet kommer från vänster.
Det låter kanske när man kör men då är de så mycket annat som låter så man hör det inte. Men när jag sitter i bilen på tomgång och stänger av radio och fläckt så låter de lite om man lyssnar riktigt noga. Det är svårt att beskiva :roll: Men ska byta kamrem om 1 månad så skriv gärna ner lite jag kan behöva kolla upp när den ändå är på verkstaden :shock:
Tack på förhand :wink:
av uffe_hudik
unlock26 skrev:Jag skulle gissa på att det är en ventil som sitter till höger om kylaren(sett framifrån)
Den har med kolfiltret som tar hand om bensinångor att göra,den tickar emellanåt.
Det gör den på min i alla fall.

http://img838.imageshack.us/img838/8773/img3913kg.jpg

För att underlätta för alla parter så när man pratar höger och vänster å en bil så pratar man alltid i färdriktingen.. alltså höger = passagerar sida vänster = förarsidan. så slipper man missuppfattningar om höger och vänster.
av LoveT4
okej gud va bra men tror vi fattar varandra du kan inte svara på va de kan vara för något isället ?
av cul8r
Slänger iväg en ide' från höften men min tickar(knackar) dovt från utrampnings lagret det försvinner när jag trycker ner kopplingen och kan vara borta en stund när kopplingen är uppsläppt för sen komma tbx. min är en 99:A :|

Kan ha missuppfattat frågan är lite osäker..
Motorvärmare 850

Tack för era svar. Det blir en slangvärm[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från […]

@fjohan82 , Ja men pärlemovit hade kanske go[…]

@fjohan82 , Är man på glatt humör[…]