- fre 31 dec 2010, 16:20
#482735
Tjena gubbar. Jag kan inte mycket om bilar till att börja med och äger en s40 T4 -00.
Jag vill gärna trimma bilen till cirka 300/350hk och har försökt läsa på så mycket som möjligt om det som behöver göras för att uppnå den effekten.
Jag har några frågor och undrar lite om ni har möjlighet att svara på dem.
Till att börja med, är detta i stort sätt min motor:
http://jesper.nu/video/27793
Om jag inte har helt fel så har jag 81mm borrning med två överliggande kamaxlar med 4 ventiler per cylinder. Rätt eller fel? På videon ser det ut att vara det också.
Jag har kollat runt lite och det verkar som att jag får köra på vassare kamaxlar för att komma över 300hk samt h-profil stakar.
Det jag undrar över är: vad är det som egentligen görs på kamaxlarna när dem vässas till? Och blir det några förändringar för ventilerna när det gäller placering/rotation mm? Hur kan det ge mer effekt? Förstår inte riktigt vad det är som händer. Stängs/öppnas ventilerna snabbare?
Sedan, modifierar dem befintliga kamaxlar vid trim eller använder dem ett par nya och monterar dem enbart? autotech tar cirka 10 000kr för att göra det jobbet.
Andra eller fjärde frågan: Om jag plockar ur motorn, och rengör blocket och monterar dem nya kammarna & stakarna, hur kan jag nollställa motorn så att alla kolvarna är i rätt position samt att ventilerna öppnar och stänger vid rätt takt?
Om jag har missförstått någonting får ni gärna rätta mig.
Jag vill gärna trimma bilen till cirka 300/350hk och har försökt läsa på så mycket som möjligt om det som behöver göras för att uppnå den effekten.
Jag har några frågor och undrar lite om ni har möjlighet att svara på dem.
Till att börja med, är detta i stort sätt min motor:
http://jesper.nu/video/27793
Om jag inte har helt fel så har jag 81mm borrning med två överliggande kamaxlar med 4 ventiler per cylinder. Rätt eller fel? På videon ser det ut att vara det också.
Jag har kollat runt lite och det verkar som att jag får köra på vassare kamaxlar för att komma över 300hk samt h-profil stakar.
Det jag undrar över är: vad är det som egentligen görs på kamaxlarna när dem vässas till? Och blir det några förändringar för ventilerna när det gäller placering/rotation mm? Hur kan det ge mer effekt? Förstår inte riktigt vad det är som händer. Stängs/öppnas ventilerna snabbare?
Sedan, modifierar dem befintliga kamaxlar vid trim eller använder dem ett par nya och monterar dem enbart? autotech tar cirka 10 000kr för att göra det jobbet.
Andra eller fjärde frågan: Om jag plockar ur motorn, och rengör blocket och monterar dem nya kammarna & stakarna, hur kan jag nollställa motorn så att alla kolvarna är i rätt position samt att ventilerna öppnar och stänger vid rätt takt?
Om jag har missförstått någonting får ni gärna rätta mig.