Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min kopplingspedal har börjat bete sig som ett dåligt luftat bromssystem på en äldre bil, dvs när man trampar ner kopplingen händer i princip inget, och man får släppa upp och ta "omtag" för att det ska hända nåt. Detta blir värre när det är kallt ute och när bilen har stått länge.

Visst är det samma hydraulsystem till koppling/broms i dessa? Är det rimligt att anta att problemet beror på att nivån sjunkit, eller brukar det vara nåt annat som strular? Jag har ärligt talat inte kollat behållaren, men det borde jag ju så klart göra. Vill bara ha lite mer på fötterna innan jag börjar kolla. :)

OM nivån är låg och jag fyller på, måste systemet luftas då?
Det första du skall göra är att kontrollera nivån i behållaren, vad jag vet skall det vara samma behållare för kopplings och bromssystem. Det låter som om i alla fall ditt kopplingssystem behöver luftas men det kan även vara så att kopplingens huvudcylinder eller slavcylinder läcker alternativt att förbindelsen däremellan läcker.

Mvh GK
Jag kollade och kunde konstatera att vätskenivån var låg (under "tappen" som går till kopplingscylindern), har nu fyllt på och kopplingen började fungera tillfredsställande direkt! Får väl se om den fortsätter fungera eller om jag har läckage nånstans.
Skulle behov av luftning uppstå så sitter luftningsnippeln vid slavcylindern.

Mvh GK

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]