Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Insane
Hejsan alla =))

Har ett jätte konstigt fel och sökt som en galning på nätet men inte funnit något svar på detta fel.

Bilen är en v40 2.0 Turbo årsmodell 00:a.

Det hela börja med att spolningen sluta att funka, sen slutar intervallen att funka (ett hack ner) därefter gick bakrutans spolning bort samt kort därpå så sluta även den att fungera med torkningen.

Alla dessa fel efter lite forskning visa sig vara spaken som sitter bakom ratten till höger.
Testa att byta den och exakt samma fel kvarstår.

Var in till volvo och kolla med dom över relä, och fick till svars: Vet inte vart relät sitter på den, isåna fall måste vi ha in bilen för felsökning (kostnad 700kr i grundavgift).

Ska inte ha nån felsökning på den, utan vill veta om det sitter nå relä för torkarfunktionen fram så man kan börja testa där.

Eller har någon annan något förslag på vad felet kan vara ??

Har besiktningsperioden nu oxå, så jag hade velat fixa detta innan tiden går ut för jag misstänker att bilen för övrigt kommer att gå igenom, vore ju tråkigt att få en ombesiktning på bara detta fel =/

Snälla råd eller problemlösning mottages :D
av strix24
Hallå, hoppar på tråen lite... har tyvärr ingen lösning till dig men när jag har spaken på intervall så går det inte att spola och när man väl kan spola så spolar den bara i 3sekunder sen får man släppa spaken och trycka in i gen för nästa 3 sekunder...
av Insane
Och min spolning är helt död iställe, måste få igång den åtminstonde för besiktningens skull. =/

om ingen kommer på en lösning så får jag väl fixa nå provisoriskt för just besikningen =/
av Insane
vivolvarfram skrev:det borde finnas ett relä på motorrummet kolla där.
jo det vet jag oxå men vet bara inte vilket relä som är vilket =/
har ingen handbok tillgänglig heller =(
Användarvisningsbild
av BgoodJohnny
bläddrar i haynesboken och kan konstatera att det står lite kryptiskt att reläet till vindrutetorkaren sitter i själva brytaren!! jag tror alltså att de menar att reläet sitter innanför spaken till vindrutetorkaren.
av Insane
BgoodJohnny skrev:bläddrar i haynesboken och kan konstatera att det står lite kryptiskt att reläet till vindrutetorkaren sitter i själva brytaren!! jag tror alltså att de menar att reläet sitter innanför spaken till vindrutetorkaren.
hmm, tack för svaret, men borde inte vara fel på min spak då jag har testat med 2 olika och får samma fel =/

vad kan det vara för fel då tro ?

Tips förslag fortfarande välkomna :D

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]