Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bonazera
Nu har det hänt igen, min V40 2,0 -01 är stenhård i stötdämparna, hände en gång i fjol och nu andra gången i år, alltid när det är som kallast, minus 15 till -20. Bilen är helt stum!
Jag undrar om stördämparna kan ha frusit fast och hur kan i så fall alla ha gjort det samtidigt?
Bilen står i carport, aldrig i varmt utrymme.
Om det är dämparna, hur kan det komma in vatten i dom, eller tänker jag fel!
Verkar tina upp själv när den stått ett tag samt när det blir varmare väder, då är den OK.

Är det krångligt att byta dom?

Mvh.
Det brukar kunna bli så att dämparna "slår igenom" när dom är slut och temperaturen går ner mot 15-20minus. Det beror väl antagligen på att material och packningar krymper och packningar blir hårdare då.
Har varit med om samma sak själv en gång och fick tipset att byta stötdämparna vilket löste problemet.
hmm.. Eftersom bilen har några år på nacken skulle jag satsa på alternativa märken.
Du har dessutom lite rabatt här: http://www.skruvat.se/Stotdampare-P12789.aspx. Jag kunde inte hitta några nämnvärt billigare stötar när jag googlade så jag tror priset ligger rätt på Skruvat.
På Skruvat.se har alla Jagrullar-medlemmar rabatt. Dessutom har de fri frakt just nu! Det ska finnas mer utförlig info om rabatter, och anslutna företag, under sektionen "Företagserbjudanden" som du hittar här på forumet.

M V H
--_> matz
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]