Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sunilx
#476914
Hej!
undrar om det finns nån som vet om man kan byta ventiltätningar utan att ta bort topplocket, och hur man gör om d går? antar att det är till dylika fall man använder "tryckluftsnipplarna" som man kan koppla till tändstiftshålen :?:
t4 -98
av Uninium
#476981
Har inte svaret på din fråga tyvärr,men varför ska du byta dom?
Frågar då jag misstänker att nån av mina är dåliga också..
av sunilx
#477064
för att jag har bort grenröret och det syns att två vent. är våta med olja, har problem med tryck i vevhusventilationen och undrar om det kan bero på läkaget vid ventiltätningarna? har tryckt ut packboxen till avgaskamaxeln p.g.a trycket!
av RogerK
#477388
Trycket i vevhusventilationen kan inte bero på att ventiltätningarna läcker, däremot kan det vara en följd av ditt förhöjda tryck i vevhuset. Jag skulle rekommendera att du först kollar orsaken till ditt höga vevhustryck.
För att byta ventiltätningar så är det nog smidigare att lyfta toppen, du har redan grenröret av, sen så måste kamaxlar och kamrem bort ändå och då är det inte speciellt mycket kvar att demontera.
Man kan ju kolla hur ventiler och säten mår också om man gör jobbet ordentligt och lyfter toppen.
Men om du åtgärdar orsaken till det förhöjda vevhustrycket så blir säkerligen också läckan betydligt mindre.
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]