Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BgoodJohnny
visste sen tidigare att s/v40 hade en del gemensamt med mitsubishi carisma så jag satt och googlade lite
och hittade nån liten notis om att s/v40 och carisma även har en del gemensamt med mitsubishi evo III.
Är det någon som vet hur mycket gemensamt de har ihop och i så fall vad?? kanske nån sida med mycket info om just detta??

skulle ju vara lite små intressant att veta om det finns någon typ av "godis" som går att plocka över från evon till v40:n?
av metalHJ
Motormässigt skulle det förvåna mig om de hade något gemensamt med Evo'n. Det jag vet på rak arm är att x40 1.8i har en mitsubishi motor, denna motorstorlek finns även i Volvos utveckling men betecknas då INTE med i.

Såg dock att min tomgångsmotor är märkt Ford, så vissa delar kanske delas med andra bilmärken. Men Evo'n är en så mycket vassare bil än x40, de spelar inte i samma division därför är jag skeptisk mot att de skulle dela så mycket komponenter. Det jag kan tänka mig är att bottenplattan delas med exempelvis Carisman.
Användarvisningsbild
av BgoodJohnny
jo carisman vet jag delar samma bottenplatta och den är ju även monterad ihop med x40 i holland. tror inte heller egentligen att de delar direkt något ihop med evon men det finns ju en liten möjlighet att mitsubishi velat ha med en del komponenter i denna produktion för att vidare kunna använda samma delar i sina andra modeller.
men som sagt skulle det vara något är det väl mest troligt bara några små obetydliga grejer. men det skulle vara kul att veta exakt vad (om det nu finns något alls).
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]