Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rust
Hej, jag har fått ett problem med min volvo v40 (2001) som jag gärna skulle vilja veta lite om vad det kan röra sig om.

Probelmet är att kupefläkten är helt stendöd. Jag har provat att skifta säkringarna, samt reläerna till den men fortfarande inget liv i den. Så jag funderar på om det är fläkten som gett sig helt eller om det finns något mer relä till den än de som sitter i säkringsboxen under huven?

Sen har jag även haft problem med ac:n i den. Den har "fastnat i läge" oftast på varmaste. och då går det inte att vrida om till kyla (eller vice versa). Men då jag har kört ett tag men max/min på ac:n så har det börjat fungera.

Jag är hemskt tacksam för alla svar och tips jag kan få om dessa två problem. Tack på förhand
av unox
Det finns ett effektmotstånd som styr fläktens hastighet ett vanligt fel. Motståndet ser ut som en avlång sockerbit med tre stift och sitter nere vid fläkten.
av Rust
Hej, tack för tipset.
Jag hörde mig lite extra för på jobbet i dag och de sade att har man otur kan fläkten ofta gå samtidigt som denna Transistor som volvo butikerna kallar den.
Om man skall köpa en sådan här så är det en "Transistor" med artikel nr VO3084189 och kostade mig 468:- och 40 min.
Den tog ca 40 min att byta, då med lite vilse ledning att den sitter BAKOM handskfacket. Jag försökte några min med att demontera handskfacket men gav upp då jag såg det var nitat...
Man skall gå in underifrån, lossa de två stjärnskruvarna som håller "plattan" uppe. sen sitter den där alldeles invid balken till handskfacket. Jag lossade den översta lite mer svår åtkomliga skruven med en lång vanlig skruvmejsel. fick sen "dela" den gamla lite för att få ut den. Sen när jag skulle in med den nya skar jag upp en ca 3mm långa spår på var sida spåret som transistorn skall in i för att mjuka upp plasten lite för att få in den smidigt, för balken sitter rejält i vägen.. Sen gick de fort att skruva ihop det =)
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]