Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Blockqoute
8) Hej, jag har en Volvo V40 -01 och bagageluckan har börjat rasa ner av sig själv. Framförallt när det är kallt ute. Jag antar att det är hydrauliken i stagen som håller upp den som blivit dåliga. Men det jag undrar är om det går att underhålla de befintliga stagen eller om det enda raka är att byta ut de? Detta leder till en annan fråga också, är det svårt att byta detta själv? Någon som vet?
av juste
Jag har en V40-00 och jag har bytt mina.
Vet inte om du har samma.
Det var inte svårt. Ca 200kr/st på biltema.
Användarvisningsbild
av BgoodJohnny
det bästa är nog att köpa nya, vet inte alls om det är möjligt att repa de gamla men det är nog säkert inte värt besväret. det är inte svårt alls att byta de.
de sitter endast fasttryckta på en pinne (uppe och nere) och hålls på plats med ett metallclips. Peta lös clipset uppe och nere och dra sen bara lös dämparen.
Användarvisningsbild
av Blockqoute
Tack för svaren! Men vad heter denna del? Försöker leta var jag kan köpa de men har inget bra namn att söka på :P
av mikebike
Blockqoute skrev: Jag antar att det är hydrauliken i stagen som håller upp den som blivit dåliga.
Pneumatiken. Gasen har nog läckt ut.
av juste
Blockqoute skrev:Tack för svaren! Men vad heter denna del? Försöker leta var jag kan köpa de men har inget bra namn att söka på :P
Gasfjädrar kallas de. På Bilia kan du naturligtvis köpa dem. Hos biltillbehörsfirmor säkert också. Beror ju lite på vad man har för synpunkter på pris/kvalitet.
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]